5 umiejętności, które są niezbędne w pracy każdego menedżera.

Opublikowane 29 listopada 2017 przez Marta Dyda w Strefa szefa

Skuteczna komunikacja pozwala tworzyć sens i zrozumienie między Tobą a Twoim zespołem. 

5 umiejętności, które są niezbędnym narzędziem dla każdego menedżera, który chce usłyszeć informacje i stworzyć wydajne środowisko pracy, w którym pracownicy mogą się rozwijać.



1. Ustalanie kontekstu

Każdy pracownik wchodzi do pracy ze swoim kontekstem, mieszanką kultury, wspomnień, wychowaniem i doświadczeniem. Rolą kierownika jest stworzenie wspólnej wizji całego zespołu. Upewnij się, że pracownicy rozumieją obraz tej wizji i dopasowują się do niego. Nieustannie informuj "dlaczego": dlaczego plan jest ważny, rolę, jaką odgrywa Twój zespół i decydującą rolę poszczególnych pracowników. Za każdym razem, gdy komunikujesz się z pracownikiem, odpowiedz na pytania:

  • Co będę z tego mieć?
  • Czemu miało by mi zależeć?

Połącz to, co dzieje się w większych organizacjach w firmie w czasie rzeczywistym, i porozmawiaj o tym, jak praca pracowników odnosi się do sukcesu firmy. Jeśli nie ustawisz kontekstu, pracownicy nie zrozumieją, dlaczego ich poszczególne sprawy mają znaczenie.

2. Powtarzać, powtarzać, powtarzać

Jedyny wspólny błąd komunikacyjny, po obu stronach, to mentalność "check-off-the-box". Ludzie widzą komunikację jako zdarzenie jednorazowe. Mówią takie rzeczy jak: "wysłałem e-mail" lub "już to przekazałem". Brzmi znajomo? Badania pokazują, że wielu z nas musi usłyszeć wiadomość wiele razy, zanim ją otrzymamy. Komunikacja nie jest czymś, co można sprawdzić w liście rzeczy do zrobienia. Budowanie zaufania i wiarygodności polega na komunikowaniu się w sposób spójny. Gdy pracownicy powtarzają tę samą wiadomość, są bardziej skłonni zwracać uwagę na rzeczy ważne i mniej ważne.

3. Stworzyć dialog i sprawdzić zrozumienie

Za każdym razem, gdy komunikujesz się, masz możliwość sprawdzenia, czy pracownicy dokładnie usłyszeli to co miałeś na myśli. Upewnij się, że wiadomość jest naprawdę słyszana i zrozumiana. Stwarzaj możliwości rozmów, które pozwolą zrozumieć i rozpowszechniać wiedzę, którą im przekazujesz. Poproś odbiorców o sprecyzowanie tego, co usłyszeli. Jeśli chcesz wiedzieć, czy odbiorcy rozumieją "co" i "dlaczego" zapytaj ich: "Jakie wyzwania i możliwości widzisz z tym, co wyjaśniono"? Budowanie okazji do pytań i dialogu w Twoim komunikacie pozwala pomierzyć w czasie rzeczywistym, jak dobrze pracownicy otrzymują Twoje wiadomości.

4. Aktywne słuchanie

Aby komunikacja byłą skuteczna, musisz dowiedzieć się, co działa dobrze, co nie, co jest najważniejsze, a co można poprawić. To wymaga słuchania.

Zadaj otwarte pytania, które pozwalają słuchaczowi podjąć rozmowę w wybranym kierunku, na przykład:

"Pomóż mi zrozumieć ..."

"Jak wyobrażasz sobie ..."

"Jakie inne strategiczne alternatywy rozważałeś?"

Poproś pracowników o opinie:

  • Pomyśl o tym, w jakich środowiskach pracownicy czuliby się najbardziej wygodni w udostępnianiu danych (kanały informacyjne mogą być nieoficjalne lub formalne)
  • Podziel się swoją motywacją do otrzymywania informacji zwrotnych
  • Zaangażuj się w pełni i słuchaj, co mają do powiedzenia
  • Postępuj zgodnie z ich pomysłami, aby wiedzieli, że ich głos jest ważny.
  • Niech wiedzą: "Podoba mi się ten pomysł ... jak możemy to wprowadzić?"
  • Jeśli nie zamierzasz wdrożyć swojego pomysłu, ważne jest, aby powiedzieć mu, dlaczego.
  • Niezależnie od tego, czy zamierzasz wdrożyć pomysły, czy nie, zamknij pętlę rozmowy z pracownikami.

5. Wezwanie do działania

Podczas komunikowania się zastanów się nad działaniami, które próbujesz prowadzić. Co chcesz, aby pracownicy robili ? wyraź to w komunikacie. Jasno poinformuj o działaniach, które chcesz, żeby podjęli. Bądź konkretny i podaj przykłady. Bez wezwania do działania Twoja wiadomość to tylko informacje.       

 



Dziękujemy Ci, że jesteś z nami.

Dajemy gotowe rozwiązania i narzędzia do pracy oraz wsparcie i motywację.

Jeśli chcesz być na bieżąco, zapisz się na newsletter.

Zostaw swój adres e-mail na vidi.superszkolenia.pl, a dodatkowo dostaniesz rabat na nasze szkolenia.

x
Newsletter

Zapisz się do naszego newslettera, aby otrzymywać powiadomienia o najnowszych wpisach na blogu!

Zobacz podobne wpisy:
Zobacz wpis
Motywowanie pracowników - 10 kroków
Nikt nie chce pracować za darmo, przynajmniej nie w każdej sytuacji. Warto powiedzieć, że same pieniądze nie są jedynym motywatorem do efektywnej pracy. [...]
Zobacz wpis
Wymagające rozmowy z pracownikami, czyli jak dyscyplinować, chwalić i motywować?
Każda rozmowa z pracownikiem wpływa na jakieś określone jego zachowanie. Może zmotywować do skutecznego działania lub wręcz przeciwnie, odnieść całkowicie negatywny skutek. [...]
Zobacz wpis
Asertywność menadżera
Asertywność, umiejętność otwartego i bezpośredniego wyrażania swoich myśli, uczuć, przekonań lub pragnień, ale w sposób respektujący uczucia, poglądy i opinie drugiego człowieka (rozmówcy). [...]
Dodaj komentarz
To pole musi być wypełnione
To pole musi być wypełnione

To pole musi być wypełnione

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Komentarze (0)
Nie dodano jeszcze żadnego komentarza.