Asertywność menadżera

Opublikowane 26 kwietnia 2017 przez Beata Kubicius w Strefa szefa

Asertywność menadżera


Asertywność, umiejętność otwartego i bezpośredniego wyrażania swoich myśli, uczuć, przekonań lub pragnień, ale w sposób respektujący uczucia, poglądy i opinie drugiego człowieka (rozmówcy). Asertywność jest ważna w sytuacjach konfliktowych, pozwala osiągnąć kompromis, bez rezygnacji z uznawanych wartości. Przydatna szczególnie w sytuacji, gdy trzeba komuś odmówić. Odmowa staje się wtedy zwięzłym i stanowczym komunikatem, zawierającym słowo “nie” i krótkie wyjaśnienie przyczyn odmowy, ale bez agresji, złości czy usprawiedliwień. *


Menadżer na co dzień musi być dobrym psychologiem i zaakceptować fakt, że jego zespół składa się z różnych jednostek i w tym jego siła, można z tej różnorodności czerpać korzyść, chociaż sama w sobie jest ona trudna. Zadanie menedżera jest tak połączyć te jednostki wybrać odpowiedni sposób komunikacji i oceny ich pracy tak, żeby każdy z nich czuł się częścią zespołu i czuł się odpowiednio.


Zespół to zbiór jednostek ludzi, pracujących ze sobą, grających do jednej bramki, ale często zasadniczo różnych ( z różnymi temperamentami i poglądami oraz zachowaniami )


Asertywne rozwiązywanie problemów to jedna z podstawowych umiejętności lidera.
Wszyscy od czasu do czasu spotykam się z nieprzyjemnymi dla nas lub budzącymi nasz sprzeciw zachowaniami naszych współpracowników. Ważne, jest aby umieć o tym rozmawiać i domagać się zmiany tych zachowań nie raniąc przy tym nikogo i nie powodują zbędnych awantur. Istnieje kilka powodów, dla których warto nauczyć się konstruktywnego wyrażania krytyki i opinii, która może się nie spotkać z akceptacją innych członków zespołu Czasem ludzie nawet o tym, nie wiedzą, że robią rzeczy, które irytują otoczenie. Tak więc mówiąc komuś o jego uciążliwym zachowaniu prawdopodobnie, oddajesz tej osobie przysługę pokazując jej coś ,czego nie była świadoma.



Jak mówić asertywnie?

Należy uważnie słuchać rozmówcy. Jeśli zadaje pytanie, należy odpowiadać bezpośrednio i wyłącznie na nie. Przed udzieleniem odpowiedzi należy zrobić przerwę, by wyeliminować zachowania automatyczne. Należy bez zbędnego tłumaczenia wyrażać własne uczucia związane z daną sytuacją oraz własny pogląd na nią. Regularnie należy sprawdzać, czy rozmówca dobrze nas zrozumiał poprzez zastosowanie parafrazy lub podsumowania. Nie należy się spieszyć. Pośpiech nie sprzyja asertywności.


Asertywność w pracy:
- nie odkładaj spraw na później
- usprawnij swoją umiejętność podejmowania decyzji
- usprawnij gospodarowanie czasem swoim i swoich podwładnych
- negocjuj skutecznie
- nie bój się rozgniewanych klientów, szefów, kolegów
- naucz się mówić " nie " abyś się nie zatracił
- bądź wytrwały i konsekwentny
- bądź cierpliwy
- mów głośno o sprawach ważnych
- stawiaj realistyczne cele

 

*Hasło opracowano na podstawie “Słownika Encyklopedycznego Edukacja Obywatelska” Wydawnictwa Europa. Autorzy: Roman Smolski, Marek Smolski, Elżbieta Helena Stadtmüller. ISBN 83-85336-31-1. Rok wydania 1999.



 

POLECAMY KSIĄŻKĘ
Naucz ich, jak mają Cię traktować!
Praktyczny podręcznik asertywności.


 

Opis książki

Nikt nie zadba o Ciebie lepiej niż Ty sam!

„Bądź grzeczny”, „czekaj na swoją kolej”, „nie krzycz”, „bądź miły, uśmiechnięty i dobrze wychowany, a świat to doceni, zauważy cię i nagrodzi”… Takie i podobne przekazy od maleńkości słyszymy z ust rodziców, dziadków i nauczycieli. Mają uczynić z nas ludzi kulturalnych, szanujących innych, zdolnych do współpracy. Wszystko byłoby w porządku, gdyby każdy stosował się do tych zasad. Jest jednak inaczej. Najpierw w dzieciństwie, a potem w dorosłym życiu wciąż spotykamy się z ludźmi, którzy porozumiewają się ze światem zupełnie inaczej. I swoje reguły gry brutalnie narzucają innym — mniej asertywnym.

Autor tej książki od lat uczy asertywności. Rozumie ją nie tylko jako umiejętność mówienia NIE, gdy nie mamy ochoty powiedzieć TAK. Asertywność jest dla niego także sztuką zachowania kultury w sytuacjach trudnych, gdy inni przekraczają granice naszego terytorium, oraz umiejętnością zachowania elegancji i dyplomacji, gdy inni są nie do końca fair. Z książki dowiesz się, jak radzić sobie w trudnych sytuacjach, m.in. z presją i namowami, jak być asertywnym wobec podwykonawców, jak wykazać się asertywnością w państwowej służbie zdrowia i kiedy asertywność może się przydać młodym małżeństwom.

Fragment książki dostępny pod linkiem poniżej zapraszamy do lektury:

>>>KLIKNIJ TUTAJ


Dziękujemy Ci, że jesteś z nami.

Dajemy gotowe rozwiązania i narzędzia do pracy oraz wsparcie i motywację.

Jeśli chcesz być na bieżąco, zapisz się na newsletter.

Zostaw swój adres e-mail na vidi.superszkolenia.pl, a dodatkowo dostaniesz rabat na nasze szkolenia.

x
Newsletter

Zapisz się do naszego newslettera, aby otrzymywać powiadomienia o najnowszych wpisach na blogu!

Zobacz podobne wpisy:
Zobacz wpis
Trudne i toksyczne relację w pracy - jak sobie z nim poradzić?
Czy kiedykolwiek czułeś się jak na minowym polu, wchodząc do biura, gdzie każde słowo i gest są na wagę złota, a atmosfera jest napięta [...]
Zobacz wpis
Jak poprawić skuteczność swojej pracy - 6 najważniejszych rzeczy.
Efektywność osobista jest ważna dla szefa. Oto 6 kluczowych elementów, które ją podniosą. Za wszystkich znanych mi przepisów na sukces, ten jest być może [...]
Zobacz wpis
5 umiejętności, które są niezbędne w pracy każdego menedżera.
Skuteczna komunikacja pozwala tworzyć sens i zrozumienie między Tobą a Twoim zespołem. 5 umiejętności, które są niezbędnym narzędziem dla każdego menedżera, który chce usłyszeć [...]
Dodaj komentarz
To pole musi być wypełnione
To pole musi być wypełnione

To pole musi być wypełnione

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Komentarze (0)
Nie dodano jeszcze żadnego komentarza.

Ustawienia Ciasteczek

Strona korzysta z plików Coookies.

Używamy plików cookies w celu zapewnienia poprawnego funkcjonowania sklepu internetowego, w celu analizy ruchu na naszej stronie oraz pozyskiwania statystyk użytkowania.

Pliki cookies to małe pliki tekstowe, które są używane przez strony internetowe w celu zapisania w przeglądarcepewnych danych o użytkowniku.

Zgodnie z prawem, możemy tworzyć pliki cookies na Twoim urządzeniu tylko jeżeli są niezbędne do funkcjonowania strony internetowej. Pliki cookies, które nie są niezbędne do poprawnego działania serwisu możemy zapisywać tylko za Twoją zgodą.

Ten serwis wykorzystuje różnego rodzaju pliki cookies, niektóre z nich są tworzone i zarządzane przez usługi firm trzecich, które wykorzystywane są na naszej stronie.

W dowolnym momencie możesz zmienić lub wycofać swoją zgodę na pliki cookies. W naszej Polityce Prywatności możesz sprawdzić jakie dane i w jaki sposób są przez nas przetwarzane.

Niezbędne

Niezbędne pliki cookies sprawiają, że strona internetowa jest prawdziwie użyteczna, zapewniają podstawowe funkcje jak identyfikacja sesji użytkownika czy autoryzacja dostępu do zabezpieczonych części serwisu. Strona nie może poprawnie funkcjonować bez tych plików cookies.

Funkcjonalne

Używane do zapewnienia dodatkowej funkcjonalności serwisu (np. działania modułu czatu). Ich brak może spowodować wyłączenie niektórych funkcjonalności.

Statystyczne

Te pliki cookie pomagają nam lepiej zrozumieć w jaki sposób użytkownicy korzystają z naszego serwisu poprzez zbieranie i raportowanie anonimowych danych.

Marketingowe

Używane do śledzenia aktywności użytkownika w serwisie w celu lepszego dopasowania treści marketingowych i reklamowych.