BUDOWANE ZESPOŁU – jak stworzyć idealny zespół do pracy ?
Jeśli poważnie myślisz o stworzeniu idealnego zespołu w pracy, powinieneś zastanowić się nad tym dlaczego chcesz mieć zgranych ludzi wokół siebie. Zanim zaczniesz poszukiwać odpowiednich ludzi, warto abyś miał na uwadze wiedzę, wartości, przeszłe doświadczenia zawodowe, wychowanie, edukację, doświadczenie osób współpracujących z Tobą. Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy w danym temacie możesz nauczyć się tego, jak rozwijać prace zespołową i współprace.
Na początku powinieneś zrozumieć co to jest zespół ?
Zespół to współzależna grupa pracowników, która łączą się w określonym zadaniu, projekcie lub celu. Głównym celem w tworzeniu zespołu jest wyznaczenie jego ram, które zwiększą zdolność pracowników do udziału w planowaniu, rozwiązywaniu problemów i podejmowaniu decyzji, aby lepiej realizować założenia projektu.
Zwiększony udział zespołu można rozumieć poprzez:
- Lepsze zrozumienie decyzji;
- Większe wsparcie i udział w planach wdrożeniowych;
- Zwiększony wkład w rozwiązywanie problemów i podejmowanie decyzji;
- Większą władzę nad decyzjami, procesami i zmianami;
- Większą zdolność i chęć uczestniczenia w ocenie i doskonaleniu osiągnięć.
Aby zespoły mogły wypełniać zamierzoną rolę podnosząc skuteczność organizacyjną, kluczowe jest, aby zespół rozwijał się w jednostce roboczej, która koncentruje się na celach i misji firmy.
Bez umiejętności budowania zespołu menedżer ogranicza wydajność swoich pracowników. Tworzenie zespołów ułatwia realizacje projektów w szybszym czasie. Jednoczenie ludzi wokół wspólnego celu, zwiększa wydajność pracy.
Oto pięć kroków, które ułatwią Tobie zbudowanie wydajnego i skutecznego zespołu:
Krok 1: Wybór lidera.
Jeśli pracownicy zaufają Twoim osądom, będą działać efektywnie nawet wtedy, gdy nie ma Ciebie w pobliżu. Zanim zaczniesz budować zespół, powinieneś rozwijać umiejętności przywódcze. Jednak warto dodać, że władza autorytatywna nie wzmacnia zaufania wobec pracowników. Staraj się znaleźć złoty środek w kontaktach z pracownikami.
Krok 2: Zacznij poznawać ludzi.
Spróbuj dowiedzieć się więcej o każdym z członków zespołu, o ich umiejętnościach, o tym, jak są zmotywowani, a także o ich upodobaniach i trudnościach. Ta wiedza jest nieoceniona dla liderów, ponieważ umożliwia im dopasowanie do każdego konkretnego problemu wiedzę i kompetencje każdego pracownika, co wpływa na zwiększenie ich wydajność i zadowolenie z pracy.
W tym celu staraj się w miarę możliwości włączyć swoich pracowników do procesu decyzyjnego. Zamiast przekazywać zadania, udostępnij zespołowi projekty otwarte i pozwól im na ustalenie najlepszego rozwiązania. Będzie to doskonała zachęta do współpracy i rozwijania umiejętności rozwiązywania problemów.
Krok 3: Budowanie relacji między Twoimi pracownikami.
Gdy Twój zespół zacznie współpracować, zbadaj sposób ich pracy i podejmuj kroki w celu poprawy komunikacji, współpracy i zaufania w zespole. Jeśli istnieją konflikty, spróbuj rozwiązać je polubownie. Posłuchaj obu stron i działaj jako pośrednik. Jednym ze sposobów jest burza mózgów - pomaga upodmiotowić pracowników i może prowadzić do nowych rozwiązań problemu.
Krok 4: Wspieranie pracy zespołowej.
Po nawiązaniu współpracy z pracownikami i między nimi, nadszedł czas, aby pomóc im skutecznie współdziałać. Zachęć zespół do wymiany informacji, zarówno wewnętrznej, jak i zewnętrznej. Komunikacja wewnątrz grupy powinna być płynna. Zbadaj przestrzeń w jakiej pracują, sprawdź czy Twój zespół ma odpowiednie warunki do tego, aby komunikować się swobodnie. Nie zapomina także o sobie. Spróbuj też komunikować się z zespołem w sposób regularny. Komunikacja powinna wykraczać poza zwykłe spotkania i zawiera takie elementy, jak otwarcie na sugestie i obawy, zadawanie pytań o pracę każdego z członków zespołu.
Krok 5: Ustal podstawowe zasady dla zespołu.
Wreszcie możesz rozpocząć oficjalnie utworzenie swojego zespołu poprzez tworzenie wartości i celów zespołu. Stwórz regulamin konsultując się z członkami zespołu. Ustal reguły pracy, komunikacji i relacji. Tworząc ramy masz pewność, że w przypadku problemu zawsze możesz odwołać się do regulaminu. Pamiętaj, aby ramy były tworzone wspólnie, nie decyduj sam o pewnych rzeczach, w końcu to Ty nadzorujesz pracę zespołu. Pozwól im zadecydować w kwestii regulaminu.
Budowanie zespołu to jeden z najważniejszych obowiązków menedżera. To nie jest coś, co można osiągnąć w krótkim czasie. Jest to trwały proces organiczny, który będziesz musiał prowadzić cały czas. W miarę rozwijania tego procesu członkowie zespołu zaczną ufać sobie i wspierać się wzajemnie, dzieląc się swoimi umiejętności i wysiłkiem, aby skuteczniej realizować cele organizacji.
Jeśli tworzysz nowy zespół z pracowników wewnętrznych to koniecznie weź pod uwagę istniejące już grupy i zespoły. Przemyśl i obserwuj zasady działania tych zespołów pod względem komunikacji czy skuteczności.
Wadą tworzenia zespołu z wewnętrznych pracowników, jest rozbicie już istniejących podgrup w poszczególnych działach. Nie możesz zignorować faktu, że przy tworzeniu zespołu możesz zaangażować osoby, które już dobrze funkcjonują i współpracują z innymi osobami. Warto abyś znał ogólne relacje osób, które ze sobą współpracują. Jeśli jeden pracownik nie lubi pracować z innym, to włączenie ich w projekt, nie będzie dobrym pomysłem. Zespół nie będzie wówczas funkcjonować efektywnie.
Jeśli myślisz, by utworzyć zespół z osób nie zatrudnionych w firmie, pomyśl o budżecie. To również może być mało efektywny pomysł, gdyż nowe osoby również będą musiały się zaaklimatyzować i poznać zasady, jakie funkcjonują w firmie.
Jeśli natomiast masz wystarczający budżet na zatrudnienie osób z zewnątrz, powinieneś skorzystać z pomocy osoby, która najdłużej pracuje w firmie i będzie członkiem zespołu. To ona powinna uczestniczyć w procesie rekrutacji, może to być np. menadżer zespołu. Postaraj się dawać im zadania rekrutacyjne, sprawdź ich możliwości. W ten sposób otrzymasz pracowników, którzy wiedzą, czego się spodziewać.
Pamiętaj, aby zarządzać.
Kiedy stworzysz swój zespół, musisz go uruchomić. Wielkie zespoły rzadko działają bez wielkiego lidera. To Twoja praca. Upewnij się, że pracujesz nad doskonaleniem pracy pod sobą. Jeśli masz pod sobą lidera zespołu, powinieneś zaplanować jego zadania w zespole, ustalić harmonogram oraz częstotliwość zdawania raportów.
Jako lider grupy, warto abyś zadbał również o kulturę zespołu. W środowisku pracy zespołowej, ludzie rozumieją i wierzą, że myślenie, planowanie, decyzje i działania są lepsze, jeśli są podejmowane wspólnie. Ludzie rozpoznają, a nawet przyswajają sobie przekonanie, że "żaden z nas nie jest tak dobry jak wszyscy".
Dajemy gotowe rozwiązania i narzędzia do pracy oraz wsparcie i motywację.
Zostaw swój adres e-mail na vidi.superszkolenia.pl, a dodatkowo dostaniesz rabat na nasze szkolenia.