Jak oceniać pracowników, by nie budzić konfliktów?
Ocena pracy naszych współpracowników to zadanie wymagające przygotowania. Często jest prowadzona przez kadrę kierowniczą lub dział hr, samych pracowników i współpracowników ocenianego.
Dobrze zaplanowana ocena pracowników to przede wszystkim wybór odpowiedniej metody oceniania i ustalenie kryteriów oceny. Od tego wyboru zależy czy w trakcie procesu oceny i po nim napotkamy przeszkody, czy będzie ona przebiegła w sposób płynny i efektywny. Ewaluacja pracownika to proces, który może przynieść zarówno szkody dla firmy jeśli jest błędnie wdrożona, jak i wymierne korzyści, jeśli jest prawidłowo wdrożona.
Ocena pracownika powinna być jasno opisana, miarodajna i maksymalnie dostosowana do firmy oraz do ocenianych pracowników. Skupiać się na elementach, które wskażą nam jak najlepiej wykorzystać potencjał ocenianego pracownika, dla potrzeb firmy i dla jego własnego rozwoju. W czasie oceny warto wziąć pod uwagę perspektywę ocenianego oraz pamiętać o funkcji oceny – ewaluacyjnej i rozwojowej.
Jak oceniać pracowników, by zwiększyć ich skuteczność?
Jeśli chcemy uniknąć sytuacji konfliktowych warto poinformować obie strony o celu tej oceny.
Najczęściej, jeśli osobą, która będzie oceniana nie zna celu, w jakim przeprowadzana jest ocena, ma najczarniejsze myśli-zakłada, że będę zwolnienia, że będą zmiany. I każdy z nasz ma wewnątrz siebie naturalną reakcją obroną na ocenę siebie i swoje pracy.
Dlatego ważna jest informacja dla obu stron – PO CO OCENA Pracowników – jest przeprowadzono, jakie obowiązują kryteria oceny, co jest branie pod uwagę w trakcie oceny.
Jak oceniać, by nie budzić konfliktów?
W całym procesie oceny ważny jest feedback. Oceniany pracownik powinien wiedzieć jakie cechy, umiejętności są brane pod uwagę, czy pracuje dobrze i w jakim kierunku może się jeszcze rozwijać.
Feedback czyli konstruktywna informacja zwrotna polega na udzielaniu informacji zwrotnej pracownikowi na temat efektów jego pracy.
- Zanim zaczniesz komunikować informację zwrotną zastanów się jaki cel chcesz osiągnąć.
- Uczciwie przyznaj jakie są Twoje intencje.
- Zwracaj się bezpośrednio do osoby.
- Wyrażaj ocenę bezpośrednio po zaistniałym zachowaniu.
- Oceniaj zachowanie, a nie osobę.
- Bądź konkretny.
- Opisuj zachowanie.
- Nie formułuj pochopnych wniosków.
- Unikaj publicznej oceny.
- Nie oceniaj aspektów, na które oceniany nie ma wpływu.
- Skup się na „tu i teraz”, a nie „w ogóle”.
- Jasno formułuj swoje oczekiwania.
- Skup się na korzyści, jaką informacja może dać osobie ocenianej.
Ewaluacja pracownika to proces, do którego trzeba się należycie przygotować.
Ocena pracowników, która została przeprowadzona w sposób prawidłowy otwarty i jasny dla stron, które w niej brały w niej udział na pewno przyniesie wymierne efekty dla firmy i samych pracowników.
Ocena powinna być jasna, miarodajna, pracownik powinien otrzymać informację zwrotną dotyczącą jego pracy.
W ten sposób z pewnością jego lojalność wzrośnie, a manager otrzyma bardziej wymierne efekty oceny w postaci bardzo cennych dla firmy informacji.
Zapraszamy na warsztat szkoleniowy OCENA PRACOWNIKA
Dajemy gotowe rozwiązania i narzędzia do pracy oraz wsparcie i motywację.
Zostaw swój adres e-mail na vidi.superszkolenia.pl, a dodatkowo dostaniesz rabat na nasze szkolenia.