Jak oceniać pracowników, by nie budzić konfliktów?

Opublikowane 19 lutego 2019 przez Beata Kubicius w Strefa szefa

Ocena pracy naszych współpracowników to zadanie wymagające przygotowania. Często jest prowadzona przez kadrę kierowniczą lub dział hr, samych pracowników i współpracowników ocenianego. 



Dobrze zaplanowana ocena pracowników to przede wszystkim wybór odpowiedniej metody oceniania i ustalenie kryteriów oceny.  Od tego wyboru zależy czy w trakcie procesu oceny i po nim napotkamy przeszkody, czy będzie ona przebiegła w sposób płynny i efektywny. Ewaluacja pracownika to proces, który może przynieść zarówno szkody dla firmy jeśli jest błędnie wdrożona, jak i wymierne korzyści, jeśli jest prawidłowo wdrożona.


Ocena pracownika powinna być jasno opisana, miarodajna i maksymalnie dostosowana do firmy oraz do ocenianych pracowników. Skupiać się na elementach, które wskażą nam jak najlepiej wykorzystać potencjał ocenianego pracownika, dla potrzeb firmy i dla jego własnego rozwoju. W czasie oceny warto wziąć pod uwagę perspektywę ocenianego oraz pamiętać o funkcji oceny – ewaluacyjnej i rozwojowej.


Jak oceniać pracowników, by zwiększyć ich skuteczność?



Jeśli chcemy uniknąć sytuacji konfliktowych warto poinformować obie strony o celu tej oceny. 

Najczęściej, jeśli osobą, która będzie oceniana nie zna celu, w jakim przeprowadzana jest ocena, ma najczarniejsze myśli-zakłada, że będę zwolnienia, że będą zmiany. I każdy z nasz ma wewnątrz siebie naturalną reakcją obroną na ocenę siebie i swoje pracy.

Dlatego ważna jest informacja dla obu stron – PO CO OCENA Pracowników – jest przeprowadzono, jakie obowiązują kryteria oceny, co jest branie pod uwagę w trakcie oceny.


Jak oceniać, by nie budzić konfliktów?



W całym procesie oceny ważny jest feedback. Oceniany pracownik powinien wiedzieć jakie cechy, umiejętności są brane pod uwagę, czy pracuje dobrze i w jakim kierunku może się jeszcze rozwijać.


 Feedback czyli konstruktywna informacja zwrotna polega na udzielaniu informacji zwrotnej pracownikowi na temat efektów jego pracy.

  • Zanim zaczniesz komunikować informację zwrotną zastanów się jaki cel chcesz osiągnąć.

  • Uczciwie przyznaj jakie są Twoje intencje.

  • Zwracaj się bezpośrednio do osoby.

  • Wyrażaj ocenę bezpośrednio po zaistniałym zachowaniu.

  • Oceniaj zachowanie, a nie osobę.

  • Bądź konkretny.

  • Opisuj zachowanie.

  • Nie formułuj pochopnych wniosków.

  • Unikaj publicznej oceny.

  • Nie oceniaj aspektów, na które oceniany nie ma wpływu.

  • Skup się na „tu i teraz”, a nie „w ogóle”.

  • Jasno formułuj swoje oczekiwania.


  • Skup się na korzyści, jaką informacja może dać osobie ocenianej.

Ewaluacja pracownika to proces, do którego trzeba się należycie przygotować.


Ocena pracowników, która została przeprowadzona w sposób prawidłowy otwarty i jasny dla stron, które w niej brały w niej udział na pewno przyniesie wymierne efekty dla firmy i samych pracowników. 

Ocena powinna być jasna, miarodajna, pracownik powinien otrzymać informację zwrotną dotyczącą jego pracy. 


W ten sposób z pewnością jego lojalność wzrośnie, a manager otrzyma bardziej wymierne efekty oceny w postaci bardzo cennych dla firmy informacji.  


Zapraszamy na warsztat szkoleniowy OCENA PRACOWNIKA


Dziękujemy Ci, że jesteś z nami.

Dajemy gotowe rozwiązania i narzędzia do pracy oraz wsparcie i motywację.

Jeśli chcesz być na bieżąco, zapisz się na newsletter.

Zostaw swój adres e-mail na vidi.superszkolenia.pl, a dodatkowo dostaniesz rabat na nasze szkolenia.

x
Newsletter

Zapisz się do naszego newslettera, aby otrzymywać powiadomienia o najnowszych wpisach na blogu!

Zobacz podobne wpisy:
Zobacz wpis
ROLA MENEDŻERA SPRZEDAŻY – CZYM POWINIEN ZARZĄDZAĆ?
Przychody ze sprzedaży, miesięczny plan sprzedaży, ilość odbytych spotkań przez handlowca. Czym tak naprawdę powinien zarządzać menedżer sprzedaży? Na co ma bezpośredni wpływ, a [...]
Zobacz wpis
10 rad jak być dobrym szefem sprzedaży
Pytanie wydaje się banalne, ale to przecież cel każdego menedżera. Bycie dobrym szefem prawie zawsze oznacza dobre wyniki sprzedażowe. [...]
Zobacz wpis
5 zasad skutecznej motywacji
Jak sprawić, by pracownicy w Twoim zespole mieli wiele energii i zapału do pracy? Co zrobić, aby byli podekscytowani swoją rolą w firmie i [...]
Dodaj komentarz
To pole musi być wypełnione
To pole musi być wypełnione

To pole musi być wypełnione

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Komentarze (0)
Nie dodano jeszcze żadnego komentarza.

Ustawienia Ciasteczek

Strona korzysta z plików Coookies.

Używamy plików cookies w celu zapewnienia poprawnego funkcjonowania sklepu internetowego, w celu analizy ruchu na naszej stronie oraz pozyskiwania statystyk użytkowania.

Pliki cookies to małe pliki tekstowe, które są używane przez strony internetowe w celu zapisania w przeglądarcepewnych danych o użytkowniku.

Zgodnie z prawem, możemy tworzyć pliki cookies na Twoim urządzeniu tylko jeżeli są niezbędne do funkcjonowania strony internetowej. Pliki cookies, które nie są niezbędne do poprawnego działania serwisu możemy zapisywać tylko za Twoją zgodą.

Ten serwis wykorzystuje różnego rodzaju pliki cookies, niektóre z nich są tworzone i zarządzane przez usługi firm trzecich, które wykorzystywane są na naszej stronie.

W dowolnym momencie możesz zmienić lub wycofać swoją zgodę na pliki cookies. W naszej Polityce Prywatności możesz sprawdzić jakie dane i w jaki sposób są przez nas przetwarzane.

Niezbędne

Niezbędne pliki cookies sprawiają, że strona internetowa jest prawdziwie użyteczna, zapewniają podstawowe funkcje jak identyfikacja sesji użytkownika czy autoryzacja dostępu do zabezpieczonych części serwisu. Strona nie może poprawnie funkcjonować bez tych plików cookies.

Funkcjonalne

Używane do zapewnienia dodatkowej funkcjonalności serwisu (np. działania modułu czatu). Ich brak może spowodować wyłączenie niektórych funkcjonalności.

Statystyczne

Te pliki cookie pomagają nam lepiej zrozumieć w jaki sposób użytkownicy korzystają z naszego serwisu poprzez zbieranie i raportowanie anonimowych danych.

Marketingowe

Używane do śledzenia aktywności użytkownika w serwisie w celu lepszego dopasowania treści marketingowych i reklamowych.