Jak przyciągnąć i zatrzymać najlepszych pracowników?

Opublikowane 7 września 2018 przez Beata Kubicius w Strefa szefa

Dobry menedżer przyciąga i zatrzymuje w firmie najlepszych pracowników. Dzięki dobremu zarządzaniu nimi, podnosi wyniki i ich zaangażowanie.
Jednym z głównych czynników, które powodują, że pracownik opuszcza firmę i nie jest zaangażowany w jej działania jest, obok relacji z przełożonym, brak możliwości rozwoju.


Warto zadać sobie pytanie: jak mogę pomóc mojemu zespołowi/ moim pracownikom osiągnąć wyznaczone cele?

  1. Czy wiem, czego oczekują ode mnie w pracy?
  2. Czy mam do dyspozycji narzędzia niezbędne do dobrego wykonania pracy?
  3. Czy codziennie mam w pracy możliwość wykonywania tego, co potrafię najlepiej?
  4. Czy w ciągu ostatnich 7 dni czułem się choć raz doceniony?
  5. Czy szefowi lub komuś innemu w pracy na mnie zależy?
  6. Czy ktokolwiek w pracy zachęca mnie, abym się dalej rozwijał?
  7. Czy w pracy liczy się moje zdanie?
  8. Czy misja mojej firmy daje mi poczucie, że praca, którą wykonuję, jest ważna?
  9. Czy moim współpracownikom zależy na tym, aby pracować jak najlepiej?
  10. Czy znalazłem w pracy mojego najlepszego przyjaciela?
  11. Czy w ciągu ostatnich 6 miesięcy rozmawiałem z kimś o postępach, jakie poczyniłem?
  12. Czy miałem w pracy możliwość dokształcania się i rozwoju?

Sprawdź, które z nich możesz wzmocnić samodzielnie i w jaki sposób. Ustal kompetencje, które wymagają szkoleń. Szkolenia zawsze są niezbędne w pracy, między innym dlatego, że jako menadżer nie zawsze masz wiedzę na temat techniki negocjacji czy sprzedaży w takim zakresie, jak specjaliści z tego zakresu.


W celu wsparcia rozwoju pracownika możesz skorzystać z różnych form i metod podnoszenia kwalifikacji - firmy szkoleniowe oferują zarówno szkolenia zawodowe, techniczne, jak i szkolenia dotyczące kompetencji miękkich: od komunikacji i współpracy po zarządzanie i techniki negocjacji czy techniki sprzedaży. Wybrane szkolenia dopasuj zarówno do potrzeb firmy, jak i do zainteresowań i kompetencji pracowników.  


Skup też swoją uwagę na średnich pracownikach – buduj ich siłę i wskaż kierunki rozwoju i albo szybko dołączą do najlepszych, albo pożegnaj się z nimi jeśli dostali się do najsłabszych. Pracownik często rozstaje się firmą z powodu swojego szefa, z powodu braku możliwości uczenia się od lepszych, braku wyzwań i prawidłowego feedbacku. Mentoring i możliwość uczenia się od przełożonego to ważny element pracy. To, jakie wyzwania dostaje pracownik, jakie ma codzienne zadania i czy wykonuje je chętnie, zależy od zaangażowania szefa i jego relacji z pracownikami.


Dziś ludzie nie chcą pracować dla tych, którzy nie interesują się rozwojem siebie i pracowników. Jednym z podstawowych zadań szefa jest pomagać pracownikom pogłębiać umiejętności, umożliwiać nabycie nowych zdolności, a także doceniać ich wkład w pracę.

Od menedżera i firmy oczekuje się dziś możliwość rozwoju i nauki, często pracownik nie powie otwarcie, że odchodzi gdzie indziej, bo niczego już nie uczy się w firmie, bo nie ma wyzwań, bo firma nie inwestuje w jego rozwój. W firmie zostają wówczas stabilni pracownicy, ale też bez ambicji, bez chęci stawania się coraz lepszym, czyli coraz słabsi.


Zawsze jako szef i menedżer obawiałam się pracowników, którzy nie chcą się rozwijać, wdrażać nowych rzeczy, poznawać i stosować nowych technik pracy. Trudno w takich sytuacjach dziwić się, że firma stoi w miejscu (a co za tym idzie, cofa się w rozwoju) i powoli, czasem niezauważalnie zmierza do swojego końca. Menedżer powinien się bać pracowników, którzy nie dbają o swój rozwój, bo to często oznacza brak rozwoju dla firmy. Jeśli masz ambicję być dobrym przedsiębiorstwem, np. z listy 500 najlepszych, to Twoja rola jako menedżera i szefa to inwestowanie i dbanie o rozwój pracowników.

Po co rozwijać ludzi pracujących w firmie? Odpowiedź jest prosta - im lepsi ludzie, tym lepsza organizacja, lepiej pracujemy i świadczymy usługi czy wytwarzamy produkty, lepiej i skuteczniej działamy.


Uważam, że jeśli pracownicy nie rozwijają się sami, to nie rozwija się z nimi i firma. Strach pomyśleć, że w firmie pracują osoby, które nie mają ambicji i ich rozwój nie jest ważny dla nich samych, firmy i właścicieli.

Dlatego umiejętność menedżera związana z rozwijaniem pracowników jest jedną z najważniejszych w pracy menedżera. To jest wyzwanie dla menedżera, ponieważ sam musi być przykładem pokazując, że progres w rozwoju jest ważny, bo z nim idzie progres w rozwój firmy. Menedżerowie dbający o rozwój zawodowy pracowników uważają, że to jeden z najważniejszych czynników wzrostu firmy.


Instytut Gallupa badając firmy i pracowników, zadając im między innymi takie dwa pytania: Czy mam możliwości dokształcania się i rozwoju? Czy w ciągu ostatnich 6 miesięcy rozmawiałem z szefem o swoich postępach? Pokazał, że w firmach, w których na powyżej zadane pytania padła odpowiedź „tak”, odnotowano wyższy wzrost sprzedaży i produktywności, a także większą lojalność pracowników i klientów. "Można nawet powiedzieć, że rozwój kadr stanowi zasadniczą strategię przeżycia i rozwoju organizacji. Rozwój pracowników powinien więc być podstawową wartością zarówno dla organizacji, jak i dla niego samego.”

Czyli jedna z najważniejszych cech skutecznego menedżera to umiejętność rozwijania potencjału pracowników, dawanie im wsparcia i motywowanie do rozwoju przez szkolenia, feedback, coaching czy wyzwania, jakie stawiamy przed pracownikami.


Powyższe wynika z normalnej potrzeby rozwoju i osiągnięć. Każdy dobry menedżer zna piramidę Maslowa i hierarchię potrzeb pracowników.

Pracownicy, którym stawiamy wyzwania, którzy dostają trudne zadania, uczą się samoistnie i częściowo sami lub dzięki naszemu wsparciu rozwijają swoje kompetencje przez nabywanie zarówno nowych umiejętność, jak i wzmacnianie swojej pewności siebie, "sprawczości" (dzięki, temu, że wie, iż sobie poradził z trudnym zadaniem).

Ważne jest, że jako przełożony musisz koniecznie zauważyć progres i docenić włożony wysiłek i pochwalić postępy.

Pracownika do zwiększania kompetencji mobilizują wyzwania i trudne zdania, z jakimi się mierzy, ale i oczekiwania, jakie mamy wobec niego. Dlatego feedback zarówno ten pozytywny, jak i negatywny jest istotnym elementem wzmacniania pracowników.


By przekonać się, czy pracownicy czują, że ich rozwój leży Ci na sercu, warto wśród pracowników przeprowadzić test pozwalający sprawdzić, czy pracownicy mają poczucie, że ich obecność w organizacji i rozwój jest istotny dla firmy.


Test Gallupa (G 12),czyli dwanaście pytań do pracowników Twojej organizacji:  wykorzystaj do tego np. ankietę Google i daj możliwość anonimowej wypowiedzi.



Co możesz zrobić i jak zadbać o rozwój firmy i pracowników jako menedżer?

  • Ustal, jakie kompetencje (miękkie i twarde) są szczególnie cenione w Twoim zespole.
  • Ustal plan rozwoju poszczególnych pracowników. Poznaj swoich pracowników, staraj się poznać oczekiwania, talenty i aspiracje każdego z nich, by móc je połączyć z przyszłymi potrzebami organizacji.
  • Ustal, jakie działania w swojej codziennej aktywności podejmiesz, by rozwijać pracowników.
  • Nie daj się zwieść, że dobrzy pracownicy będą działać sami. Ustal harmonogram spotkań podsumowujących i oceniających.
  • Monitoruj postępy – rozmowa o wynikach i postępach może być dla pracownika rozwojowa i dać mu zastrzyk energii do działania.
  • Udzielaj feedbacku (informacji zwrotnej), konkretnej informacji na temat postępów – wiem, że jest to czasochłonne, jednak warto, by pracownik wiedział, że czuwasz nad jego pracą.
  • Motywuj i chwal za efekty. Motywuj pracowników do szukania rozwiązań – nie pozwól im tylko przychodzić z problemami i nie rozwiązuj ich od razu. Niech trochę sami kombinują, zaangażują się. Możesz ich nakierować przez pytania, np. jakie ich zdaniem jest najlepsze rozwiązanie tej sytuacji, jakie widzą rozwiązania problemu.
  • Doceniaj rozwiązania z jakimi przychodzą – ogólnie dobrze jest wprowadzić zasadę, że jeśli pracownik przychodzi z problemem, to przychodzi też z propozycją kilku rozwiązań, to uruchamia kreatywność i sprawia, że pracownik angażuje się w pracę oraz czuje się doceniony jeśli jego rozwiązanie zostało wykorzystane (będzie czuł się też za nie odpowiedzialny).  np. jak ich zdaniem można zareagować, np. na obiekcje klienta. Pracownicy znacznie szybciej przyswajają wiedzę i rozwiązania, gdy czują się ich autorami. NIE DAWAJ ROZWIĄZAŃ NA TACY – prowadź i wspieraj, by szukali najlepszych rozwiązań.
  • Nie zapominaj o najlepszych pracownikach tzw. gwiazdach – oni mimo tego, że ich wyniki są świetne, potrzebują również Twojej uwagi i tego, byś wzmacniał ich rozwój i doceniał osiągnięcia.

Bądź ze swoimi pracownikami duchem i ciałem i bądź dla nich. Menadżer siedzący za szybą swojego biura i z nosem w tabelkach i raportach ma mniejsze szanse na stworzenie zespołu, który osiąga wyniki. Stwórz warunki i przestrzeń do rozwoju, niech uczą się od Ciebie i od siebie wzajemnie. Dziel się swoją wiedzą i daj im szansę na dzielenie się swoją wiedzą. Inwestuj w ich rozwój przez szkolenia. Pobudzaj ich zaangażowanie, ich kreatywność przez docenianie ich wiedzy i tego, że szukają rozwiązań. A to wszystko będzie miało miejsce w Twojej firmie jeśli tylko zajmiesz się jednym z najważniejszych zadań, jakie stoją przed Tobą jako menedżerem - rozwój pracowników. Pamiętaj, że oni są odbiciem Twojej firmy i dzięki nim możesz dojść daleko i rozwijać organizację, w której pracujesz.

1 T. Listwan: Kształcenie kadry menedżerskiej firmy. Wrocław 1993, s. 73


Dziękujemy Ci, że jesteś z nami.

Dajemy gotowe rozwiązania i narzędzia do pracy oraz wsparcie i motywację.

Jeśli chcesz być na bieżąco, zapisz się na newsletter.

Zostaw swój adres e-mail na vidi.superszkolenia.pl, a dodatkowo dostaniesz rabat na nasze szkolenia.

x
Newsletter

Zapisz się do naszego newslettera, aby otrzymywać powiadomienia o najnowszych wpisach na blogu!

Zobacz podobne wpisy:
Zobacz wpis
Jak skutecznie zarządzać współpracą z trudnym i toksycznym współpracownikiem
Czy masz w swoim zespole trudnego współpracownika? Walka z negatywnym wpływem na atmosferę pracy, brakiem współpracy i toksycznym zachowaniem może być trudna. Z tego [...]
Zobacz wpis
Asertywność w zespole - jak usprawnić komunikację i współpracę w pracy
Czy zastanawiasz się, dlaczego atmosfera w twoim zespole jest kluczowa dla sukcesu firmy? Nasz najnowszy artykuł "Asertywność w Zespole - Jak Usprawnić Komunikację i [...]
Zobacz wpis
Jak poprawić skuteczność swojej pracy - 6 najważniejszych rzeczy.
Efektywność osobista jest ważna dla szefa. Oto 6 kluczowych elementów, które ją podniosą. Za wszystkich znanych mi przepisów na sukces, ten jest być może [...]
Dodaj komentarz
To pole musi być wypełnione
To pole musi być wypełnione

To pole musi być wypełnione

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Komentarze (0)
Nie dodano jeszcze żadnego komentarza.

Ustawienia Ciasteczek

Strona korzysta z plików Coookies.

Używamy plików cookies w celu zapewnienia poprawnego funkcjonowania sklepu internetowego, w celu analizy ruchu na naszej stronie oraz pozyskiwania statystyk użytkowania.

Pliki cookies to małe pliki tekstowe, które są używane przez strony internetowe w celu zapisania w przeglądarcepewnych danych o użytkowniku.

Zgodnie z prawem, możemy tworzyć pliki cookies na Twoim urządzeniu tylko jeżeli są niezbędne do funkcjonowania strony internetowej. Pliki cookies, które nie są niezbędne do poprawnego działania serwisu możemy zapisywać tylko za Twoją zgodą.

Ten serwis wykorzystuje różnego rodzaju pliki cookies, niektóre z nich są tworzone i zarządzane przez usługi firm trzecich, które wykorzystywane są na naszej stronie.

W dowolnym momencie możesz zmienić lub wycofać swoją zgodę na pliki cookies. W naszej Polityce Prywatności możesz sprawdzić jakie dane i w jaki sposób są przez nas przetwarzane.

Niezbędne

Niezbędne pliki cookies sprawiają, że strona internetowa jest prawdziwie użyteczna, zapewniają podstawowe funkcje jak identyfikacja sesji użytkownika czy autoryzacja dostępu do zabezpieczonych części serwisu. Strona nie może poprawnie funkcjonować bez tych plików cookies.

Funkcjonalne

Używane do zapewnienia dodatkowej funkcjonalności serwisu (np. działania modułu czatu). Ich brak może spowodować wyłączenie niektórych funkcjonalności.

Statystyczne

Te pliki cookie pomagają nam lepiej zrozumieć w jaki sposób użytkownicy korzystają z naszego serwisu poprzez zbieranie i raportowanie anonimowych danych.

Marketingowe

Używane do śledzenia aktywności użytkownika w serwisie w celu lepszego dopasowania treści marketingowych i reklamowych.