Motywowanie pracowników - 10 kroków

Opublikowane 9 sierpnia 2017 przez Beata Kubicius w Strefa szefa

Nikt nie chce pracować za darmo, przynajmniej nie w każdej sytuacji. Warto powiedzieć, że same pieniądze nie są jedynym motywatorem do efektywnej pracy. To jest oczywiste, że wynagrodzenie musi być wypłacane pracownikom, w sposób sprawiedliwy. Jeśli jednak przedsiębiorca myśli o tym by zaoszczędzić, a jednocześnie zmotywować pracowników do efektywnej pracy, są inne rozwiązania. Nie tylko gotówka może sprawić, że pracownicy dadzą z siebie maksimum.




Aby pracownik był efektywny, warto wzbudzić w nim wewnętrzną motywacje. Wielu menadżerów i liderów zakłada, że wynagradzanie pracownika musi oznaczać spadek budżetu. W tym artykule dowiesz się, że to nie prawda. Kreatywne i elastyczne sposoby pozwolą na zwiększenie wydajności w firmie, bez wydania złotówki. W rzeczywistości można popchnąć pracowników do efektywniejszej pracy nie wydając przy tym ani złotówki.




Oto 12 sposobów, które wzbudzają motywacje w pracownikach.


Na początek, warto określić cele danej motywacji. Dobry menadżer powinien zaznaczyć miejsce docelowe na mapie drogowej, jeśli tego nie zrobi, skąd wie czy tam kiedykolwiek dotrze? Określanie regularnie celów sprawi, że pracownicy będą wiedzieli po co pracują, dokąd zmierzają i dlaczego to robią. Sprawią , że poczują pewien wpływ, a jest to istotne w aspekcie ich efektywności.


- Zaproponuj konkretne i szczere pochwały. Wyznacz konkurs na pracownika miesiąca lub roku. Spraw, by pracownikom zaczęło zależeć.


- Poznaj ich jako ludzi. Bardzo istotne jest to, byś miał wiedzę na temat swoich pracowników. Musisz wiedzieć, kim oni są, co lubią, czego nie lubią, jaka jest ich sytuacja rodzinna, finansowa i inna. To pozwoli Ci dobrać odpowiedni system motywacyjny, jak również oszacować efektywność pracownika. Zbuduj relacje osobiste.


- Słuchaj uważnie, gdy mówią. Pamiętaj, że Twoi pracownicy są Twoimi oczami i uszami, to oni się kontaktują z klientem, zwracają uwagę na to co klient mówi, jakie ma zastrzeżenia i uwagi. Słuchaj ich. Możesz się nauczyć czegoś, co pomoże Ci prowadzić bardziej opłacalną działalność. Gdy zaczniesz ich słuchać, oni zaczną Ci ufać.


- Powiedz ludziom dlaczego. Wyjaśnienie myślenia lub przyczyn związanych z zadaniem, które przypisujesz do kogoś, sprawia, że czują się ważni. Budujesz zrozumienie między nimi a Toba. Ich zadania mogą być wykonywane w efektywniejszy sposób. Pamiętaj, że budujesz przy tym zaufanie.


- Twórz spotkania, zebrania. Twoi pracownicy chcą wiedzieć, co się dzieje w firmie, w której pracują. Warto abyś zapewnij im przestrzeń do wygłaszania swoich opinii, uwag lub pomysłów.


- Świętuj sukcesy. Każdy osiągnięty cel, celebruj, pokaż, że starałeś się tak samo jak oni. Sukces świętuj np. zamawiając pizzę dla każdego pracownika, lub zapraszając ich na squasha. To od Ciebie zależy jak chcesz świętować zwycięstwo w Twojej firmie. Nie zapominaj, że to tworzy silną więź między Tobą ,a pracownikami. Oni muszą wiedzieć, że starali się bardzo i to zostało wynagrodzone.


- Traktuj ich z szacunkiem. Szacunek rodzi szacunek dla Ciebie jako menedżera i za to, co starasz się osiągać w swojej firmie. Pamiętaj, że szacunek to zaufanie. Dlatego warto abyś pracował nad relacjami, jakie masz z pracownikami. Uściślaj więzi z nimi.


- Bądź elastyczny. Jasno postawiony cel, to nie cel utrwalony w kamieniu, jeśli nie da się pewnych rzeczy przeskoczyć, to nie koniecznie wina pracownika lub jego wydajności, tylko źle postawiłeś cel, lub nie przewidziałeś problemów z nim związanych. Elastyczność sprawia, że pracownik może czuć się swobodny w swoim działaniu.


- Daj swobodę pracownikom. Niech swoje miejsce w pracy zagospodarują tak, jak im jest wygodnie. Jeśli chcą mieć na biurku kwiatka, to czemu nie. Ważne by czuli się swobodnie w miejscu pracy i czuli, że ich praca jest ich drugim domem. Daj im przestrzeń na to, pozwól im zagospodarować swoje miejsce pracy.


- Ustanowienie strefy wolnej od stresu. Nawet najlepsze miejsce, może sprawić, że ludzie będą czuli się zestresowani. Daj ludziom przestrzeń do tego, by się odstresowali. Np. zagospodaruj miejsce piłkarzyki, koszykówkę, lub TV w pomieszczeniu socjalnym. Ważna jest odskocznia. 10 – 15 minut pozwoli na naładowanie baterii i dalsze działanie.


- Dbaj o kulturę. Kultura organizacyjna i praca zespołowa idą w parze. Kultura Twojej firmy zmienia się zawsze i może być budowana codziennie przez różne działania i postawy wszystkich pracowników. Jeśli masz nawet jednego toksycznego pracownika, pamiętaj, że on może obniżyć poziom pracy i atmosferę. Zapytaj swoich pracowników, z kim im się najlepiej pracuje zbadaj otoczenie. Zdecyduj, jaka kultura ma Twoją organizację - innowacyjność, zwinność, współpraca, koncentracja na obsłudze klienta itp. Pamiętaj, że umiejętności można nauczyć, ale osobowość jest po prostu trudna do zmiany.


- Pomóż pracownikom rozwijać się. To ty możesz kierować swoich pracowników na drodze zmiany. To od Ciebie może zależeć, jakich będziesz miał specjalistów. Zastanów się nad tym, jakie są ich zainteresowania, i pomóż im realizować ich marzenia, które powinny być spójne z pracą. Utrzymanie ich poziomu zainteresowania to motywator bardzo silny, gdyż pracownik może chcieć efektywniej pracować, aby móc zrealizować swoje marzenie zawodowe. Istnieją różne programy szkoleniowe w tym również darmowe. Jeśli nie chcesz skupiać się na szkoleniach, możesz zdecydować się na konferencje, targi pracy, konwenty i inne eventy związane z Twoją branżą. Zachęć pracownika do efektywniejszej pracy w zamian za rozwój.


Warto pamiętać o tym, że mimo motywatorów jakie możemy zaoferować naszym pracownikom, bardzo istotna jest postawa lidera, menadżer lub szefa. Przede wszystkim bardzo istotna jest postawa otwarta na komunikacje - może być cenna dla pracowników, nie kosztuje nic. Utworzenie wielu kanałów umożliwiających komunikowanie się z pracownikami może pomóc w efektywniejszej pracy, rozwiązywaniu sporów, ulepszeniu swojej oferty usług lub produktów. Lider powinien świecić przykładem. To on jest wizytówką firmy, spaja pracowników i może ich motywować wykorzystując swoje umiejętności osobowe i zawodowe.


Polecam szkolenie MOTYWOWANIE PRACOWNIKÓW 
Dowiedź się wiecej na temat warsztatu >>>KLIKNIJ TUTAJ<<<


Dziękujemy Ci, że jesteś z nami.

Dajemy gotowe rozwiązania i narzędzia do pracy oraz wsparcie i motywację.

Jeśli chcesz być na bieżąco, zapisz się na newsletter.

Zostaw swój adres e-mail na vidi.superszkolenia.pl, a dodatkowo dostaniesz rabat na nasze szkolenia.

x
Newsletter

Zapisz się do naszego newslettera, aby otrzymywać powiadomienia o najnowszych wpisach na blogu!

Zobacz podobne wpisy:
Zobacz wpis
Jak Motywować Ludzi?
Jak motywować pracowników? Jak sprawić, by pracownicy w Twoim zespole mieli wiele energii i zapału do pracy, byli podekscytowani swoją rolą w firmie, istotna [...]
Zobacz wpis
Awansujesz w zespole i co dalej?
Zostajesz kierownikiem, szefem przełożonym GRATULUJEMY i życzymy trafności decyzji. [...]
Zobacz wpis
Jakie cechy powinien mieć dobry lider?
Czy zastanawiałeś się kiedyś jakie cechy powinien mieć dobry lider? Odpowiedź znajdziesz w naszym nowym artykule, w którym Piotr Jankowski porusza ważne kwestie związane z [...]
Dodaj komentarz
To pole musi być wypełnione
To pole musi być wypełnione

To pole musi być wypełnione

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Komentarze (0)
Nie dodano jeszcze żadnego komentarza.

Ustawienia Ciasteczek

Strona korzysta z plików Coookies.

Używamy plików cookies w celu zapewnienia poprawnego funkcjonowania sklepu internetowego, w celu analizy ruchu na naszej stronie oraz pozyskiwania statystyk użytkowania.

Pliki cookies to małe pliki tekstowe, które są używane przez strony internetowe w celu zapisania w przeglądarcepewnych danych o użytkowniku.

Zgodnie z prawem, możemy tworzyć pliki cookies na Twoim urządzeniu tylko jeżeli są niezbędne do funkcjonowania strony internetowej. Pliki cookies, które nie są niezbędne do poprawnego działania serwisu możemy zapisywać tylko za Twoją zgodą.

Ten serwis wykorzystuje różnego rodzaju pliki cookies, niektóre z nich są tworzone i zarządzane przez usługi firm trzecich, które wykorzystywane są na naszej stronie.

W dowolnym momencie możesz zmienić lub wycofać swoją zgodę na pliki cookies. W naszej Polityce Prywatności możesz sprawdzić jakie dane i w jaki sposób są przez nas przetwarzane.

Niezbędne

Niezbędne pliki cookies sprawiają, że strona internetowa jest prawdziwie użyteczna, zapewniają podstawowe funkcje jak identyfikacja sesji użytkownika czy autoryzacja dostępu do zabezpieczonych części serwisu. Strona nie może poprawnie funkcjonować bez tych plików cookies.

Funkcjonalne

Używane do zapewnienia dodatkowej funkcjonalności serwisu (np. działania modułu czatu). Ich brak może spowodować wyłączenie niektórych funkcjonalności.

Statystyczne

Te pliki cookie pomagają nam lepiej zrozumieć w jaki sposób użytkownicy korzystają z naszego serwisu poprzez zbieranie i raportowanie anonimowych danych.

Marketingowe

Używane do śledzenia aktywności użytkownika w serwisie w celu lepszego dopasowania treści marketingowych i reklamowych.