Sztuka Odmawiania

Opublikowane 31 października 2016 przez Zespół VIDI w Twoja extra strefa

Odmawianie jest czasem dla nas trudne. Ponieważ każdy z nas chce być lubiany i z natury jesteśmy raczej pomocni.

Jednak nie jesteśmy w stanie robić wszystkiego i pomagać każdemu. Dlatego ważna jest sztuka odmawiania i bycia asertywnym.



Zanim wiec ponownie zgodzisz się na coś z grzeczności, pamiętaj, że takie zobowiązania częściej burzą przyjaźnie, niż je podtrzymują! 



Wszyscy mamy do dyspozycji te same 24 godziny na dobę, ale tylko nieliczni potrafią wykorzystać swój czas do maximum. Na czym to polega? 



Żeby efektywnie gospodarować czasem, przede wszystkim oducz się robienia tego, co zbędne. Ile razy w odpowiedzi na czyjąś prośbę zgodziłeś się coś zrobić, zamiast powiedzieć "nie".



Na ogół wszyscy staramy się uniknąć mówienia "nie" z tego samego powodu - bo sami nie lubimy, kiedy ktoś nam czegoś odmawia

Jeśli ktoś mówi "nie" w odpowiedzi na naszą prośbę, często jest to związane z nieprzyjemnym uczuciem. Czasami ludzie odmawiają ze złością, albo między wierszami można odczytać pełne pretensji "jak w ogóle śmiesz mnie pytać". Nie chciałbyś być tak odebrany, dlatego wolisz się już zgodzić na coś, mimo że z góry wiesz, że jest ci to nie na rękę.



Ludzie, którzy nie umieją mówić "nie" są często wykorzystywani przez innych. Ktoś stale coś od nich chce. Kiedyś z grzeczności do czegoś się zobowiązali i prośby zaczęły się mnożyć. W rezultacie poświęcają więcej czasu na realizacje planów innych ludzi niż swoich własnych.


Często zdarza się, że ktoś powie tak, a  po namyśle uświadamia sobie, że tak naprawdę to wcale nie powinien i nie chce zrobić tego, czego się pochopnie podjął. Teraz już jednak nie wie jak się z tego wyplątać. Zadzwonić i powiedzieć "wiesz, zmieniłem zdanie - nie chce się tym zająć" nie potrafi. Ktoś, kto nie umie odmawiać wprost, rzadko kiedy ma odwagę, by się oficjalnie wycofać z danego przyrzeczenia. Będzie wiec kontynuować to, czego się podjął. Byle jak, bez entuzjazmu, niemal demonstrując na każdym kroku, że nie jest zadowolony z zaistniałej sytuacji.



Jeszcze gorzej zrezygnować z zobowiązania w ostatniej chwili. A ludzie robią to często, wymyślając wymówki na pięć minut przed dwunastą i wystawiając do wiatru kogoś, kto na nich liczył. Kiedy wiec następnym razem ktoś cię o coś poprosi, przede wszystkim zastanów się, zanim dasz jakakolwiek odpowiedź!


Pitagoras powiedział „tak” i „nie” to najstarsze i najkrótsze słowa w mowie ludzkiej a wymagają najdłuższego zastanowienia.


Szybkie "tak" albo "nie" ma sens, tylko wtedy, kiedy widać wyraźnie, jak ta decyzja wpłynie na twoje plany.


Na przykład ktoś prosi cię o poprowadzenie zebrania w twoim zrzeszeniu zawodowym. Jeśli już wcześniej miałeś w planie by się uaktywnić, teraz możesz natychmiast się zgodzić - to jest zgodnie przecież z twoimi zamierzeniami. Powinieneś jednak szybko odmówić, jeśli postanowiłeś, że koniecznie musisz spędzić więcej czasu z rodziną i zamierzałeś wręcz zrezygnować na jakiś czas z udziału w tych zebraniach.

Jeśli nie jesteś pewien, jakie to ma znaczenie dla twoich planów, odłóż decyzje na później (mam na myśli "na później" - nie "w nieskończoność"). I później - wieczorem, albo następnego dnia - zastanów się zadając sobie takie pytania:


  • Czy to współgra z moim celem/planem?
  • Czy sprawi mi to przyjemność?
  • Czy skorzystam na tym zawodowo albo osobiście?
  • Jak istotne jest to dla osób, które są bardzo ważne w moim życiu?
  • Jakie mogą być konsekwencje jeśli się nie zgodzę?


Odpowiedź na tego typu pytania pomoże ci rozróżnić sprawy, które są warte twojego zaangażowania od tych, które stanowiłyby dla ciebie stratę czasu.



Jeśli nie masz w sobie odwagi na bezpośrednie nie, bardzo dobrą formą odmowy jest powiedzenie „przemyślę to". Tak odpowiedź daje Ci czas na refleksję, możesz zadać sobie do prośby również powyższe pytania. Istnieję też prawdopodobieństwo, że w czasie twojego namyślania się, osoba prosząca sama sobie poradzi z prośbą.


Pamiętaj jednak, że kiedy ktoś zwraca się do ciebie z prośbą, jest to na ogół forma komplementu. Jeśli wiec odmawiasz, zrób to grzecznie i z wdzięcznością za to, że ludzie się do ciebie zwracają. 


Ważne jest też byś odmówił szybko, bo zwlekanie z odpowiedzią pozwala drugiej stronie mieć nadzieję, że możesz się jeszcze zgodzić. Jednak nie rozwadniaj swojej odmowy zbytnim usprawiedliwianiem się. Tłumaczenie, dlaczego nie możesz tego czy owego zrobić postawi cię w pozycji osoby, która czuje się winna ("wiem, że powinienem, ale..."). 


Powiedz raczej "niestety, nie mogę się tego podjąć", albo "nie, nie mam czasu na to, by ci pomóc", albo "dziękuję za zaufanie, muszę jednak odmówić". Koniec. Kropka. Nic więcej.


Jeśli naprawdę chcesz być kowalem swojego losu, naucz się mówić "nie". Nie można odnosić sukcesów w życiu bez tej umiejętności.  To wcale nie oznacza, że doradzam ci iść przez życie "po trupach do celu", bez oglądania się na potrzeby przyjaciół. Ważne jest by mówić to "nie", bez intencji ranienia innych, czyli umieć asertywnie odmawiać. 



Dobra wiadomość na koniec. Komunikacja i asertywność to umiejętności, których można się nauczyć. Dzięki asertywnemu odmawianiu i odpowiedniej komunika będziesz szanował sam siebie, a co za tym idzie dostaniesz szacunek od innych. Ludzie sukcesu ogromnie cenią przyjaźnie, ale szanują także swój własny czas.





Dziękujemy Ci, że jesteś z nami.

Dajemy gotowe rozwiązania i narzędzia do pracy oraz wsparcie i motywację.

Jeśli chcesz być na bieżąco, zapisz się na newsletter.

Zostaw swój adres e-mail na vidi.superszkolenia.pl, a dodatkowo dostaniesz rabat na nasze szkolenia.

x
Newsletter

Zapisz się do naszego newslettera, aby otrzymywać powiadomienia o najnowszych wpisach na blogu!

Zobacz podobne wpisy:
Zobacz wpis
Trudni i toksyczni współpracownicy - jak sobie z nim poradzić?
Tworząc zespoły marzymy o tym, by mieć zgrany personel, stojący za sobą murem, by pracowało się ze sobą dobrze, a przebywanie we własnym towarzystwie [...]
Zobacz wpis
Delegowanie zadań pracownikom. Jak robić to efektywnie?
Delegowanie zadań uprawnień obowiązków to jedno z najważniejszych narzędzi, jakie w swoim oranżu ma manager, szef. Delegowanie ma może rozwijać potencjał zespołu, wzmacniać kompetencje pracowników [...]
Zobacz wpis
Wrogość i negatywne nastawienie członków zespołu - jak sobie z tym poradzić?
Niechęć, nieufność czy negatywne nastawienie do osób, z którymi współpracujemy często jest nieświadomym działaniem naszych współpracowników. Dlaczego nieświadomym? ✨ Odkryj sprawdzone strategie, które pomogą [...]
Dodaj komentarz
To pole musi być wypełnione
To pole musi być wypełnione

To pole musi być wypełnione

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Komentarze (0)
Nie dodano jeszcze żadnego komentarza.

Ustawienia Ciasteczek

Strona korzysta z plików Coookies.

Używamy plików cookies w celu zapewnienia poprawnego funkcjonowania sklepu internetowego, w celu analizy ruchu na naszej stronie oraz pozyskiwania statystyk użytkowania.

Pliki cookies to małe pliki tekstowe, które są używane przez strony internetowe w celu zapisania w przeglądarcepewnych danych o użytkowniku.

Zgodnie z prawem, możemy tworzyć pliki cookies na Twoim urządzeniu tylko jeżeli są niezbędne do funkcjonowania strony internetowej. Pliki cookies, które nie są niezbędne do poprawnego działania serwisu możemy zapisywać tylko za Twoją zgodą.

Ten serwis wykorzystuje różnego rodzaju pliki cookies, niektóre z nich są tworzone i zarządzane przez usługi firm trzecich, które wykorzystywane są na naszej stronie.

W dowolnym momencie możesz zmienić lub wycofać swoją zgodę na pliki cookies. W naszej Polityce Prywatności możesz sprawdzić jakie dane i w jaki sposób są przez nas przetwarzane.

Niezbędne

Niezbędne pliki cookies sprawiają, że strona internetowa jest prawdziwie użyteczna, zapewniają podstawowe funkcje jak identyfikacja sesji użytkownika czy autoryzacja dostępu do zabezpieczonych części serwisu. Strona nie może poprawnie funkcjonować bez tych plików cookies.

Funkcjonalne

Używane do zapewnienia dodatkowej funkcjonalności serwisu (np. działania modułu czatu). Ich brak może spowodować wyłączenie niektórych funkcjonalności.

Statystyczne

Te pliki cookie pomagają nam lepiej zrozumieć w jaki sposób użytkownicy korzystają z naszego serwisu poprzez zbieranie i raportowanie anonimowych danych.

Marketingowe

Używane do śledzenia aktywności użytkownika w serwisie w celu lepszego dopasowania treści marketingowych i reklamowych.