W jaki sposób wysoka ODPORNOŚĆ PSYCHICZNA lidera wpływa na zespół?

Opublikowane 6 września 2017 przez Marta Dyda w Strefa szefa

Wysoka odporność psychiczna managera, co to właściwie oznacza: twardy, posiadający umiejętności dążenia do celu, potrafi pokonywać przeszkody i niedogodności. Sprawnie podnosi się po porażkach. Wszystkie cele realizuje konsekwentnie do końca. Stara się znajdować rozwiązania pozwalające przewyższać oczekiwania i wymagania. Potrafi przyjąć odpowiednią postawę wobec nagłych i nieprzewidywalnych sytuacji. 
Dzięki takiemu podejściu, zaraża innych swoją postawą, czego konsekwencją są dobre wyniki zespołu. Skutecznie zarządza swoimi emocjami oraz dba o relacje interpersonalne. Zazwyczaj wysokie wyniki na jakiejkolwiek skali stanowią pożądaną zaletę, wydaje się więc, że najlepszym rozwiązaniem byłoby zatrudniać menadżerów cechujących się możliwie najwyższymi wynikami w tym zakresie.





Sprawdźmy, w jakim stopniu wysoka odporność psychiczna menadżera może być niepokojąca i w jaki sposób może to wpływać na pracę z ludźmi?


Samoświadomość, to kluczowy element budującej i wspierającej odporności psychicznej. Nawet najobszerniejsza wiedza z psychologii jest bezwartościowa jeśli człowiek nie zrozumie własnych zachowań, własnego postępowania i wpływu swojego działania na drugiego człowieka. Jeśli nie będziemy mieli wglądu w siebie wysoka odporność psychiczna może być źródłem problemów.




Taka osoba może wykazywać się:


• Zbytnim zaangażowaniem. Swoje obowiązki wykonywać z pełnym poświęceniem, angażując się zbytnio biorąc na siebie zbyt dużo obowiązków.

• Być odbierana przez innych jako niewrażliwa, przyjmująca strategie „po trupach do celu”

• Przyjmować postawę wobec pracownika rodzic-dziecko, ponieważ w ostateczności jest gotowa wykonać zadanie za pracownika, bo będzie szybciej i nie będziemy musieli poprawiać.

• Mocno przeżywać i gubić swoją skuteczność w sytuacji, gdy środowisko zewnętrzne nie pozwala w danym momencie zrealizować celu.

• Ignorowanie zmęczenia wynikającego z silnej potrzeby realizacji celu ponosić koszty w postaci pogorszenia wydajności, a w dłuższej perspektywie nawet wypalenia.

• Jako osoba silnie skoncentrowana na wyzwaniach może tak bardzo lubić się z nimi mierzyć, że będzie chętnie rywalizować i takim zachowaniem wpływać na atmosferę w zespole.

• Przejawiać mniejsze zrozumienie wobec ludzi, dla których wyznaczenie celu nie jest główną motywacją do działania, przez co może odczuwać niepokój dopóki zadanie nie zostanie wykonane.

• Nie akceptować ludzi, którzy nie są tak pozytywnie nastawieni do pomysłów, rozwiązań i celów jak oni..

• Niszczyć dotychczasowe, dobrze działające zasady, prowokując zmiany, aby „coś się działo”

• Destrukcyjnie wpływać na osoby wrażliwe i nie znajdować z nimi płaszczyzny porozumienia, sprawiając, że ludzie zaczną wątpić w swoje kompetencje.




Pracując z ludźmi przy projektach biznesowych często słyszę od pracowników, że menadżerowie gaszą swoich pracowników swoim zachowaniem, nastawieniem jedynie na cele bo przecież biznes musi się kręcić, co nie jest niczym złym i stanowi naturalny element rozwoju i przetrwania na każdym rynku. Musimy jednak pamiętać, że nie wszyscy są tacy jak my, mamy w swoich zespołach ludzi o różnym stopniu wrażliwości. Każdy z nas ma określony poziom odporności psychicznej i tym się pięknie różnimy. Patrząc na skalę mamy ludzi silnie odpornych psychicznie a na drugim końcu wrażliwych psychicznie. Mając kontakt z taką osobą, taki pracownik, mimo swoich kompetencji zawodowych, może czuć się nieporadny, pełen wątpliwości swojej wiedzy i umiejętności. I tutaj przyda się inteligencja emocjonalna, świadomość i odpowiedni poziom odporności psychicznej, poziom empatii, który pozwoli nam sprawdzić czy jestem w kontakcie z drugim człowiekiem i wiem co on przeżywa. Taki kontakt i zrozumienie pozwoli mi dostarczyć określone zasoby, narzędzia i zestawy zachowań, które pozwolą wpłyną w określony sposób na rozwój i efekty naszych ludzi. Istotne jest rozpoznanie poziomu rozwoju siły i odporności psychicznej i świadomość wpływu prezentowanych zachowań na innych.



 

ZAPRASZAMY NA WARSZTATY SZKOLENIOWE

Polecamy szkolenia dla Kadry Kierowniczej    >>>DOWIEDŹ SIĘ WIĘCEJ<<<

Polecamy darmowy kurs on-line "Walka ze stresem w pracy" >>>DOWIEDŹ SIĘ WIĘCEJ<<<

 

Dziękujemy Ci, że jesteś z nami.

Dajemy gotowe rozwiązania i narzędzia do pracy oraz wsparcie i motywację.

Jeśli chcesz być na bieżąco, zapisz się na newsletter.

Zostaw swój adres e-mail na vidi.superszkolenia.pl, a dodatkowo dostaniesz rabat na nasze szkolenia.

x
Newsletter

Zapisz się do naszego newslettera, aby otrzymywać powiadomienia o najnowszych wpisach na blogu!

Zobacz podobne wpisy:
Zobacz wpis
Masz tylko 11 sekund na pierwsze wrażenie!
Jak wskazują badania tylko tyle potrzeba naszemu rozmówcy, na wyrobienie sobie wstępnej opinie na nasz temat.Czyli masz 11 sekund na pierwsze wrażenie, czy w [...]
Zobacz wpis
Czy pracownicy słyszą jak ich chwalisz? Jak to robić?
Chwalenie ludzi w taki sposób, by motywować ich do zaangażowania w pracę, aby po prostu im się chciało, to wymagające zadanie. [...]
Zobacz wpis
Jak motywować ludzi? Kilka wskazówek dla Ciebie !
Pracownicy i produkt są kluczem sukcesu firmy. A jednym z najważniejszych czynników wpływających na jakoś pracy i stosunek pracowników do wykonywanych zadań , a [...]
Dodaj komentarz
To pole musi być wypełnione
To pole musi być wypełnione

To pole musi być wypełnione

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Komentarze (0)
Nie dodano jeszcze żadnego komentarza.