Czas na podsumowanie - zobacz na co warto zwrócić uwagę?

Opublikowane 4 października 2017 przez Zespół VIDI w Strefa szefa

Gdy wchodzimy w ostatni kwartał roku zazwyczaj czeka nas sprawozdanie z wydajności firmy. Nawet jeśli Twoja firma ma już określoną strukturę w codziennym funkcjonowaniu, warto zaprojektować własny program, który sprawi, że Twoja firma będzie bardziej wydajna. Oto 7 przykładów, które warto uwzględnić w przeglądzie firmy na koniec roku:



1. Twoje osiągnięcia

Nie przypuszczaj, że menedżer pamięta, co zrobiłeś lub zna zakres tego co grupa lub zespół osiągnęli w danym roku. Przez cały rok przechowuj pliki zawierające e-maile z informacją o wykonanej pracy, referencjach klientów lub innych prezentacjach, które zostały wykonane w ciągu roku. Może to stanowić dowód na ewentualne roszczenia, a także przypomnieć Tobie o nie wyjaśnionych sprawach. Jeśli nie zachowywałeś maili, prezentacji i innych elektronicznych dokumentów, zacznij już dziś! W trakcie kolejnego przeglądu użyj kalendarza, aby pobudzić pamięć - przeanalizuj przeszłe spotkania i prezentacje, dzięki czemu zapamiętasz wszystko, nad czym pracowałeś i możesz wyróżnić to, co najważniejsze.

2. Twoje codzienne obowiązki

Szczególne ważne jest ustrukturalizowanie codziennie obowiązków, nie możesz założyć, że Twój menadżer będzie pamiętać o wszystkim. Wraz z restrukturyzacją i łączeniem ról, mogłeś wziąć znacznie więcej niż wspomina Twój menadżer. Roczny przegląd może wyjaśnić pełnienie ról w poszczególnych projektach. Twój roczny przegląd jest idealnym momentem, aby potwierdzić ile zadań bierzesz na siebie. Jak wygląda twój dzień, czy działasz efektywnie czy dedykujesz swój czas rzeczą, które są istotne i prowadzą cię w górę ( rozwijają zarówno Ciebie jak i firmę)

3. Obszary rozwijane - umiejętności i cechy

Wielu przedsiębiorców i menadżerów ma trudny okres pod koniec roku, zwłaszcza w obiektywnej opinii wobec umiejętności pracowników, jak i własnych. Nie jesteś pewny, w jaki sposób pracujesz? Chcesz dowiedzieć się, co możesz zrobić lepiej dla własnego rozwoju zawodowego i osobistego? W tym celu zapytaj o konkretne umiejętności - np. Analizę, prezentację, komunikację - i jakość. Dowiedz się nad czym warto popracować, spróbuj przeanalizować swoje umiejętności lub pracowników. Daj swojemu menedżerowi swobodę wyrażania opinii w tym temacie. To zaproszenie do informacji zwrotnej może sprawić, że uzyskasz wiele cennych informacji. Te spostrzeżenia mogą wyjaśnić Twoje wątpliwości i mogą być przydatne w przyszłości. Jeśli jest to tylko możliwe, poproś o konkretne przykłady.


4. Mocne strony - umiejętności i cechy

Z drugiej strony również chcesz usłyszeć, co się dobrze sprawdziło – umiejętności z konkretnymi przykładami. Najlepiej do tego wykorzystać menadżera, który powinien raportować wszystkie zmiany, jakie zachodzą w firmie i podczas realizacji projektów. Dzięki takiemu raportowi będziesz mieć kontrole nad wszystkimi bieżącymi sprawami. Zauważysz mocne strony działania Twojej firmy i skupisz się na tych słabszych.


5. Priorytety dla firmy

Przegląd na koniec roku to świetny moment, aby wyjaśnić z menedżerem, jakie są obecne priorytety firmy i jakie zmiany są na horyzoncie.


6. Planowanie kolejnych kroków

Odbycie dyskusji na temat strategii firmy to doskonały moment na burze mózgów. Zaangażuj w to pracowników. Uzyskanie pomocy menedżera w planowaniu kolejnych kroków w jego karierze to świetny sposób na zawiązanie relacji z pracownikiem, oraz na pokazaniu, że firma ma Twój głos i Twoje zaangażowanie. Pracownicy będą wiedzieć, że szef trzyma rękę na pieczy i dba o rozwój firmy, oraz rozwój pracowników. Zapytaj się gdzie widzą siebie za parę lat, jak widzą swoją karierę w Twoje firmie.


7. Ludzie, których powinieneś poznać

Koniec roku, to również doskonały moment na poznanie ludzi, którzy pracują na rozwój Twojej firmy. Poproś menadżera, by przedstawił Cię osobom z którymi na co dzień nie masz kontaktu. To świetny moment na budowanie sieci oraz zapoznanie się z atmosferą, jaka panuje w firmie.

Już zakończyłeś rok pomyślnie, uważasz, że wszystko masz dopięte na ostatni guzik?

Ponad 80 procent z 300 właścicieli firm zbadanych w ostatnim 4-tym corocznym badaniu firm Small Business Survey stwierdziło, że nie śledzi własnych celów biznesowych, a 77 procent co roku kreuję inną wizje firmy. Pomimo, że statystyki są ponure, powinny one mieć sens: określenie celów biznesowych wymaga wystarczająco dużo introspekcji w funkcjonowaniu firmy. Poświęcenie odpowiedniej ilości czasu na dokładną analizę tego co potrzebuje Twoja firma w następnym roku, może być czasochłonne, ale warte zachodu. Twoje cele na najbliższy rok powinny być osiągalne, mierzalne i spójne z tym co dotychczas osiągnąłeś. Ważne aby spisać swoje cele. Usystematyzować je i nadać termin, priorytet.


Realizacja celów długoterminowych i krótkoterminowych

Zacznij od rozróżnienia długoterminowych celów od krótkoterminowych. Twoje długoterminowe cele powinny mieć harmonogram około trzech do pięciu lat, mówi Maria Marshall, profesor na Uniwersytecie Purdue w West Lafayette w stanie Indiana, która przeprowadziła badania nad małymi i rodzinnymi firmami.

Cele długoterminowe powinny być powiązane z misją firmy. Odzwierciedlają powód dla których firma została otwarta. "Kiedy myślisz o tym, dlaczego firma działa i po co działa w pierwszej kolejności, cele nabierają zupełnie innego znaczenia", mówi Bill Baren, trener biznesu, założyciel i prezes Bill Baren Coaching, z siedzibą w San Francisco.

Bill Baren mówi, że tego rodzaju cele wizjonerskie zazwyczaj należą do czterech ogólnych obszarów: usługi, społeczność, zysk lub wzrost:

• Usługa - cele związane z poprawą satysfakcji klientów lub utrzymaniem klienta.

• Cele społeczne - cele skupiające się na oddaniu społeczności, na przykład poprzez filantropię lub organizacje społeczne.

• Zysk - cele zwiększające zyski o pewien procent.

• Wzrost - cele dotyczące rozszerzenia firmy, na przykład przez zatrudnianie nowych pracowników.

Aby podkreślić rozróżnienie celów długoterminowych i krótkoterminowych, Baren sugeruje użycie innego języka. "Spójrz na cel długoterminowy jako inicjatywę". Czasami cel musi być umieszczony jako coś większego, niż określony przychód roczny.


Realizacja krótkoterminowych celów

Teraz, gdy już wiesz, czego chcesz w dłuższej perspektywie i jaki masz plan na następne lata, musisz dowiedzieć się, jak tam dotrzeć. Bill Baren zaleca łatwy sposób realizacji celów krótkoterminowych, tak aby osiągnąć długoterminowe cele. Zrób je za pomocą narzędzia S.M.A.R.T .:

• Konkretny. Aby móc pracować, cele muszą być konkretne (a nie tak abstrakcyjne, jak cele długoterminowe) i bardziej szczegółowe.

• Mierzalny. Cel powinien być mierzalny, np. w procentach.

• Zorientowany na działanie. Określ, jakie działania należy podjąć, kto będzie je realizować i w jakim czasie.

• Realistyczne. Stawiaj cele racjonalnie, biorąc pod uwagę swoją sytuacje finansową i zasoby, jakie posiadasz.

• Czas. Określ termin, w którym zrealizujesz cel krótkoterminowy.

Krótkoterminowe cele powinny mieć znacznie krótszy termin. Wzrost sprzedaży o 24 procent rocznie to dość duża liczba, ale rosnąca sprzedaż dwóch procent każdego miesiąca wydaje się być całkowicie wykonalna.

Być może najważniejszym składnikiem tych krótkoterminowych celów jest powiązanie ich z długoterminowymi. Ponieważ jeśli już określiłeś cele długoterminowe na najbliższe lata, skup się teraz na szczegółach. Sprawdź, jakie zadania udało Ci się zakończyć w minionym roku, zobacz ile zadań jeszcze przed Tobą. Pamiętaj, że zadania to cele krótkoterminowe, które przybliżają Cię do realizacji zadań długoterminowych.


Ustalanie celów biznesowych: kontakt z pracownikiem

Możesz mieć jasną wizję na następny rok, ale kluczowe jest motywowanie pracowników aby dalej podążali w tym samym kierunku co Ty. Dlatego zamiast wydawać inicjatywę odgórną, spróbuj wspólnie tworzyć cele z pracownikami na przyszły rok. Nawet bardzo dobry szef nie widzi wszystkiego. Uzyskaj opinie od ludzi, którzy wykonują pracę, do której nie masz dostępu.


Ustalanie celów biznesowych w organizacji

Rzeczywistość jest taka, że rozwijająca się firma będzie mieć więcej niż kilka celów na następny rok. W tym momencie powinieneś być ostrożny i zaangażowany. Każdego tygodnia sprawdzaj, co udało Ci się zrobić przez miniony tydzień. Takie nawyki pozwalają trzymać kontrolę nad bieżącymi zadaniami. Jeśli wejdziesz w nowy rok z czystą kartą, łatwiej Tobie będzie ustalić nowe zadania na najbliższy tydzień.


Ustalanie celów biznesowych w sposób spójny

Innym problemem, który może wynikać z posiadania wielu różnych celów dla Twojej firmy, jest możliwość, że będą ze sobą sprzeczne. Zastanów się nad celami, które będziesz realizować przez najbliższy rok. Sprawdź czy nie są one sprzeczne, czy są zgodne z misją Twoją oraz poglądami.


Ustalanie celów biznesowych: budowanie kultury doceniania pracownika

Jedna z ważniejszych i często pomijana kwestia procesu ustalania celów biznesowych na przyszły rok. Nagradzanie pracownika za miniony rok i dokonania są istotną kwestią, pozwala to na dalsze motywowanie go, oraz wzbudza motywacje u innych pracowników.

 

Dziękujemy Ci, że jesteś z nami.

Dajemy gotowe rozwiązania i narzędzia do pracy oraz wsparcie i motywację.

Jeśli chcesz być na bieżąco, zapisz się na newsletter.

Zostaw swój adres e-mail na vidi.superszkolenia.pl, a dodatkowo dostaniesz rabat na nasze szkolenia.

x
Newsletter

Zapisz się do naszego newslettera, aby otrzymywać powiadomienia o najnowszych wpisach na blogu!

Zobacz podobne wpisy:
Zobacz wpis
Jak zbudować dobrą atmosferę w pracy?
Dobra atmosfera w pracy w zespole przekłada się na efektywność wykonywanej pracy, wpływa na skuteczność naszych działań, na nasze dobre samopoczucie, które odzwierciedla się [...]
Zobacz wpis
Kierowanie zespołem - jak zarządzać pracownikami?
Jak kierować pracownikami, by byli zaangażowani, proaktywni. Jak zarządzać by, Twój zespół pracował efektywnie i samodzielnie, a zadania wykonywał na czas… Jak [...]
Zobacz wpis
Jak skalować działania handlowców i zwiększyć sprzedaż?
Wystarczą 2 dni w tygodniu przeznaczone na to działania, by skalować działania sprzedażowe twojego działu handlowego. To narzędzie pozwala znacznie zwiększyć ilość obsłużonych klientów [...]
Dodaj komentarz
To pole musi być wypełnione
To pole musi być wypełnione

To pole musi być wypełnione

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Komentarze (0)
Nie dodano jeszcze żadnego komentarza.

Ustawienia Ciasteczek

Strona korzysta z plików Coookies.

Używamy plików cookies w celu zapewnienia poprawnego funkcjonowania sklepu internetowego, w celu analizy ruchu na naszej stronie oraz pozyskiwania statystyk użytkowania.

Pliki cookies to małe pliki tekstowe, które są używane przez strony internetowe w celu zapisania w przeglądarcepewnych danych o użytkowniku.

Zgodnie z prawem, możemy tworzyć pliki cookies na Twoim urządzeniu tylko jeżeli są niezbędne do funkcjonowania strony internetowej. Pliki cookies, które nie są niezbędne do poprawnego działania serwisu możemy zapisywać tylko za Twoją zgodą.

Ten serwis wykorzystuje różnego rodzaju pliki cookies, niektóre z nich są tworzone i zarządzane przez usługi firm trzecich, które wykorzystywane są na naszej stronie.

W dowolnym momencie możesz zmienić lub wycofać swoją zgodę na pliki cookies. W naszej Polityce Prywatności możesz sprawdzić jakie dane i w jaki sposób są przez nas przetwarzane.

Niezbędne

Niezbędne pliki cookies sprawiają, że strona internetowa jest prawdziwie użyteczna, zapewniają podstawowe funkcje jak identyfikacja sesji użytkownika czy autoryzacja dostępu do zabezpieczonych części serwisu. Strona nie może poprawnie funkcjonować bez tych plików cookies.

Funkcjonalne

Używane do zapewnienia dodatkowej funkcjonalności serwisu (np. działania modułu czatu). Ich brak może spowodować wyłączenie niektórych funkcjonalności.

Statystyczne

Te pliki cookie pomagają nam lepiej zrozumieć w jaki sposób użytkownicy korzystają z naszego serwisu poprzez zbieranie i raportowanie anonimowych danych.

Marketingowe

Używane do śledzenia aktywności użytkownika w serwisie w celu lepszego dopasowania treści marketingowych i reklamowych.