Czy szef może być kolegą?

Opublikowane 19 listopada 2019 przez Beata Kubicius w Strefa szefa

Czy szef może być kolegą? 

Czy warto integrować się ze współpracownikami?

Czy warto z pracownikami być na ty?

Czy szef może być również kolegą?

Jak daleko posunąć się w integracji?


Na szkoleniach pytacie się o to, czy szef, kierownik, osoba z zarządu powinna integrować się ze swoimi współpracownikami, którzy są jednocześnie podwładnymi. Jak daleko posunąć się w integracji? Czy być ze sobą na ty, wychodzić razem na imprezy czy organizować integrację dla pracowników?


Na pewno poziom integracji i wspólne świętowanie sprzyjają dobrej atmosferze w pracy, a ta często przekłada się na zaangażowanie i wyniki.


Kultura pracy, atmosfera jednym z warunków dobrej współpracy. Jak pokazują badania, jest też jedną z najczęstszych przyczyn rezygnacji z pracy. W dużej mierze to właśnie szef odpowiada za kulturę pracy, atmosferę - jest przykładem, który jest naśladowany, czy tego chce, czy nie.


Są różne teorie i praktyki. Są zwolennicy luzu i zwolennicy zachowania dystansu.


Wiem, że część osób wyznaje teorię, że luźna atmosfera w pracy sprzyja dobrym kontaktom, dobrym relacjom i mówienie sobie na ty czy wspólne imprezy są jedną z form zmniejszania dystansu i budowania pozytywnej atmosfery w pracy.


Inna teoria z kolei mówi o tym, że należy zachować dystans, nie integrować się z pracownikami, ponieważ Ty jesteś szefem.
Często obawiają się nadmiernej poufałości, ponieważ pojawiają się problemy związane za naruszanie granic. Część szefów woli formalne kontakty i nie czuje się dobrze w zespole, gdzie osobiste przechodzi w firmowe, gdzie czas po pracy przeznaczany jest na spotkania z pracownikami i swobodę działania czują w formalnych układach.


Obie formy niosą za sobą korzyści, jak i ryzyko.


Ryzyko przejścia na TY z pracownikami i  integracji z zespołem:


- forma bezpośrednia czasem utrudnia potem wydawanie Ci poleceń, delegowanie zadań, ponieważ pracownik może czuć, że jego to nie dotyczy (bo jest kolegą szefa i nie ma znaczenia, że pozostali pracownicy również są z Tobą na ty),
- czasem, szczególnie gdy jesteś awansowanym kolegą i inni z zespołu ze względu na Waszą wcześniejszą zażyłość pozwalają sobie na dwuznaczne uwagi czy też komentarze,
- zbytnia poufałość może zabić zdrowe relacje typu przełożony-szef,
- pracownik może wykorzystać brak dystansu i nadużywać poufałości,
- pracownik nie zawsze potraktuje Cię serio.


Korzyści przejścia na TY z pracownikami i  integracji z zespołem:


- skracanie dystansu między szefem a podwładnym, co może wpłynąć na jakość współpracy,
- masz szansę bliżej poznać swoich ludzi, by móc ich wspierać,
- skraca proces komunikacji,
- pozwala uniknąć gaf związanych z hierarchią służbową,
- budzi zaangażowanie i zgranie zespołu.


Z szefem na ty - z kolegi na szefa.


Są też takie sytuacje, że zostajesz awansowany na kierownicze stanowisko z zespołu, w którym zwracano się do siebie po imieniu i zostajesz teraz przełożonym - jeśli macie tak ustalone zasady, że do kierownictwa, nie zwracacie się na ty. Trudno jest oczekiwać, że osoby z zespołu, w którym do tej pory byłeś kolegą nagle zaczną zwracać się do Ciebie - Pani Aniu/ Panie Tomku.


Przechodzenie na ty z pracownikami.


Może się wydawać, że przechodzenie na ty ze współpracownikami jest po prostu oczywistością, pracujemy razem każdego dnia, nad tymi samymi lub podobnymi zadaniami, spędzamy ze sobą wiele czasu, często w jednym pokoju, więc dystans skraca się sam.


Jednym ze sposobów stosowanych przez szefa, by skrócić dystans, stworzyć atmosferę współpracy, wzajemnego wsparcia i poczucia, że gramy do jednej bramki jest przejście na ty. Dlatego często też szefowie pozwalają mówić do siebie po imieniu.
Zgodnie z etykietą biznesu to szef, jako stojący wyżej w hierarchii, może zaproponować swoim podwładnym skrócenie dystansu i przejście na ty.
Gdy szef zaproponuje przejście na ty, to nie oznacza, że możemy sobie pozwolić na przekroczenie pewnych znanych wszystkim granic.


ZŁOTY ŚRODEK -  czy szef może być kolegą?

 
Od pewnej mądrej osoby usłyszałam kiedyś, że kwestia integracji i przechodzenia z pracownikiem na ty, czyli skracanie dystansu ze współpracownikami w dużej mierze zależy od tego, czy Ty sam jako szef potrafisz oddzielić strefy prywatną od strefy służbowej i w odpowiedni sposób komunikować się w obu tych strefach.


Czy umiesz zbudować swoją pozycję lidera niezależnie od formy w jakiej się do Ciebie zwracają.
Czy umiesz zbudować taką atmosferę, że niezależnie od tego, czy pracownik mówi do Ciebie Krzysiu, czy Panie Krzysztofie to umiesz stworzyć atmosferę wzajemnego szacunku i wsparcia.


Zależy to od dojrzałości pracowników i Twoich umiejętności!


Czy pracownicy wiedzą, że pomimo tego, że zwracają się do Ciebie na ty to i tak jesteś ich szefem?
Czy umiesz wyznaczać jasne granice?
Czy pracownicy nie będą tego wykorzystywać?
Czy przekroczą ten poziom spoufalenia się z Tobą i będą traktować to na luzie (a co za tym idzie może się to odbić na jakości pracy)?


Jeśli jesteś człowiekiem z charyzmą szefa, to nie ma znaczenia forma zwracania się do Ciebie.
Jeśli Twoje umiejętności zarządzania, komunikacji są słabsze, to forma Pan/Pani pozwala zachować Ci dystans (przy okazji zapraszam na szkolenie dla kadry kierowniczej: KIEROWANIE ZESPOŁEM).


Możesz się wówczas spotkać z takim zachowaniem jak poklepywanie szefa po ramieniu i stosowanie trybu oznajmującego:
Hej Krzychu, wychodzę.
Hej Krzychu nie zrobiłam Ci tego raportu, dasz sobie radę bez niego.
Nie chce nam się robić dzisiaj, jest za ciepło.


Warto wiedzieć, że bardzo łatwo tutaj ustalić tę granicę.


Kiedy jesteś z pracownikami na ty i masz z nimi duży poziom zażyłości i zauważasz, że pozwalają sobie na poufałość i przekraczają granice oraz wykorzystują Wasze wzajemne relacje wówczas możesz powiedzieć:
Kasiu, bardzo cenię sobie nasze relacje i to, że darzymy się zaufaniem i mamy taki bliski ze sobą kontakt, ale ostatnio mam wrażenie, że nadużywasz mojego zaufania w stosunku do Ciebie. Mam na myśli sytuację, kiedy krzyknęłaś do mnie „Hej Baśka, wychodzę 15 minut wcześniej. Zależy mi na tym, żeby utrzymać nasze relacje i chciałabym, żebyś ich w ten sposób nie wykorzystywała".


Gdy szef zaproponuje przejście na ty nie oznacza to, że możemy sobie pozwolić na przekroczenie pewnych znanych wszystkim granic. Sam musisz wybrać i stwierdzić, która forma jest dla Ciebie najlepsza.


Trzeba po prostu uważać, by nie przekroczyć pewnych granic.


Jak sprawdzić jaki model, jaki poziom poufałości integracji z pracownikami będzie dobrze funkcjonował w Twoim zespole?


Przede wszystkim testuj i sprawdzaj, lepiej powoli burzyć mury "cegła po cegle".


W przypadku gdy przechodzisz z pracownikami na ty, warto mieć jasno ustalone zasady funkcjonowania i procedury postępowania w określonych sytuacjach.
Bądź czujny i w zarodku staraj się zdławić wszelkie formy przekraczania granic asertywnymi komunikatami.
Po drugie przesuwaj granice bardzo, bardzo powoli. Badaj i sprawdzaj, czy wprowadzone elementy integracji zespołu się sprawdzają, w jaki sposób one wpływają na nasze wzajemne relacje.
To samo w drugą stronę, jeśli z zespołu zostałeś wybrany na szefa, przełożonego i teraz z kolegi stałeś się kadrą zarządzającą to również zdecydowanie i jasno, ale powoli określaj i przesuwaj granice tak, żeby Twoi współpracownicy mieli jasno określoną sytuację. Aby wiedzieli, czego od nich oczekujesz i jakie zasady obowiązują teraz w Twoim zespole - pomoże Ci w tym:


AWANSUJESZ W ZESPOLE I CO DALEJ?


Wszystko jest dla ludzi i można być szefem po imieniu i się z nim przyjaźnić i mieć świetne relacje, ale wszystko w granicach rozsądku. Gdy się nie nadużywa relacji, nie przesuwa granic i nie wykorzystuje dla swoich własnych celów, jeśli zasady od samego początku są jasno i wyraźnie sformułowane, to nie powinno być problemu. W służbowych stosunkach ważna jest dyplomatyczna komunikacja i takt.


* UWAGA

Nawet jeśli mówicie sobie w pracy na ty, warto w oficjalnych służbowych sytuacjach mieć zasadę: lepiej być bardziej oficjalnym niż za mało.
Przy kliencie, gościu - zawsze trzeba mówić do prezesa Panie prezesie, do kierownika Panie kierowniku, itd.
Dziwnie zabrzmi w uszach np. potencjalnego klienta, jak powiesz "ustalę to z Jackiem" (mając na myśli szefa).
Wyjątkiem jest, gdy jesteś z klientem w dobrych relacjach i klient i szef się znają bardzo dobrze (są na ty) - w tej sytuacji musisz działać z wyczuciem i lepiej znów przesadzić z oficjalną formą niż stosować jej za mało.
Mówiąc komuś o naszym szefie, zdecydowanie warto zachować oficjalną formę.


Nie mów do klienta, partnera biznesowego:
Beata ma spotkanie -przekażę tę informację jak skończy.
Tylko:
Pani menadżer ma obecnie spotkanie, jak skończy się przekażę informację od Pani.
Nawet jeśli przy spotkaniu z menedżerem powiesz:
Beata, dzwoniła pani Kasia z firmy XYZ i prosiła o kontakt w sprawie szkolenia - jej numer masz zapisany.


Zasada jest taka - lepiej być bardziej oficjalnym niż za mało. Ze zbyt oficjalnej sytuacji zawsze jest wygodniej wybrnąć niż z gafy, którą popełnisz.


Dziękujemy Ci, że jesteś z nami.

Dajemy gotowe rozwiązania i narzędzia do pracy oraz wsparcie i motywację.

Jeśli chcesz być na bieżąco, zapisz się na newsletter.

Zostaw swój adres e-mail na vidi.superszkolenia.pl, a dodatkowo dostaniesz rabat na nasze szkolenia.

x
Newsletter

Zapisz się do naszego newslettera, aby otrzymywać powiadomienia o najnowszych wpisach na blogu!

Zobacz podobne wpisy:
Zobacz wpis
Dlaczego warto korzystać ze szkoleń?
Większość przedsiębiorców uważa, że oni, jak również ich pracownicy nie potrzebują szkoleń, dla nich to jest dodatkowy niepotrzebny koszt – „przecież my wiemy już [...]
Zobacz wpis
BUDOWANE ZESPOŁU – jak stworzyć idealny zespół do pracy ?
Jeśli poważnie myślisz o stworzeniu idealnego zespołu w pracy, powinieneś zastanowić się nad tym dlaczego chcesz mieć zgranych ludzi wokół siebie. [...]
Zobacz wpis
Skuteczne delegowanie zadań pracownikom
Delegowanie zadań to jedno z bazowych umiejętności kadry kierowniczej. Wydaje się banalnym zadaniem – czyli poproszenie kogoś, by coś dla nas zrobił. Tylko dlaczego czasem [...]
Dodaj komentarz
To pole musi być wypełnione
To pole musi być wypełnione

To pole musi być wypełnione

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Komentarze (0)
Nie dodano jeszcze żadnego komentarza.