Jak "efekt halo" wpływa na wizerunek doradcy klienta?

Opublikowane 2 lutego 2018 przez Zespół VIDI w Wpisy

EFEKT HALO A WIZERUNEK DORADCY KLIENTA


EFEKT HALO - tendencja do automatycznego przypisywania cech osobowościowych na podstawie pozytywnego lub negatywnego pierwszego wrażenia. W ramach tego mechanizmu wyróżniamy dwie podstawowe wersje:

efekt anielski (gdy pozytywne wrażenie wpływa na pozytywne postrzeganie danej osoby) 

i  

efekt diabelski (gdy negatywne wrażenie wpływa na negatywne postrzeganie danej osoby, uprzedzamy się do niej). 

Profesjonalny sprzedawca zna znaczenie efektu halo – potrafi go wykorzystać na swoją korzyść – zarządzając swoim wizerunkiem budować zaufanie klienta już od pierwszych sekund spotkania. 

Na efekt halo w dużej mierze mają wpływ czynniki związane z mową ciała:

  • twoja mimika (to czy się uśmiechasz, czy jesteś smutny, a może twoja twarz wyraża gniew, zdenerwowanie),
  • postawa (wyprostowany, pewny siebie, skulony, zgarbiony),
  • gesty (otwarte, zamknięte, chaotyczne).


„Nie należy lekceważyć drobnostek, bo od nich zależy doskonałość.” [Michał Anioł]  


EFEKT HALO  A UPRZEDZENIA WOBEC KLIENTA EKSPERYMENT „UBRANIOWY”

Eksperymentatorki postanowiły sprawdzić, jaki wpływ na zachowanie sprzedawców ma ubiór pojawiających się w sklepie klientów. Pojawiały się one w różnych sklepach zawsze w czwartki, zawsze o tej samej porze (między 15.00 a 16.00). Przekraczając próg sklepu, dyskretnie włączały stoper i podchodziły do stoiska. Oglądały wystawione na sprzedaż rzeczy przez około 5 sekund, po czym przesuwały się w kierunku innych produktów. Nigdy niczego nie dotykały. W momencie, gdy podchodził do nich ktoś z obsługi, z pytaniem, czy może w czymś pomoc wyjaśniały, że oglądają ekspozycje i wyłączały stoper. Czasem eksperymentatorki ubierały się, tak jakby szły na aerobik – w getry, bawełniane koszulki i tenisówki. Nie używały wówczas szminki, tuszu do rzęs, ani pudru. Innym razem wkładały garsonki, bluzki, rajstopy, żakiety oraz eleganckie pantofle. Temu strojowi towarzyszył staranny makijaż.  

Co wygrało?   

Wyniki badań wskazują jednoznacznie, że wygląd klientki wyraźnie wpływał na reakcje personelu sklepów. Staranny ubiór i makijaż skracał czas oczekiwania na zainteresowanie sprzedawcy średnio o ponad 22 sekundy.

Zniechęcenie klienta brakiem zainteresowania jego osobą może przynieść poważne straty. Sytuacja taka rodzi niebezpieczeństwo, że zniechęci on do odwiedzin również swoich znajomych (badania wskazują, że chętniej opowiadamy znajomym o swoich negatywnych doświadczeniach konsumenckich niż o doświadczeniach pozytywnych). Słowem – sytuacje, gdy Klient czeka wiążą się bezpośrednio z obrazem firmy, jaki powstaje w jego oczach.

Wygląd klienta owszem niesie nam ze sobą pewne informacje, które można wykorzystać np. proponując mu w pierwszej kolejności te produkty, które wydaje nam się, że trafią lepiej w jego gust; z drugiej strony nadmierne sugerowanie się wyglądem może być mylące, a na pewno nie powinno wpływać na jakość obsługi klienta.


PROFESJONALNY SPRZEDAWCA NIGDY NIE UZALEŻNIA JAKOŚCI OBSŁUGI OD AUTOPREZENTACJI KLIENTA!

Sam konieczne musi zwracać uwagę na swój profesjonalny wygląd:), bo to on jest oceniany. 



Dziękujemy Ci, że jesteś z nami.

Dajemy gotowe rozwiązania i narzędzia do pracy oraz wsparcie i motywację.

Jeśli chcesz być na bieżąco, zapisz się na newsletter.

Zostaw swój adres e-mail na vidi.superszkolenia.pl, a dodatkowo dostaniesz rabat na nasze szkolenia.

x
Newsletter

Zapisz się do naszego newslettera, aby otrzymywać powiadomienia o najnowszych wpisach na blogu!

Zobacz podobne wpisy:
Zobacz wpis
ZMIANA W ORGANIZACJI
ZMIANA W ORGANIZACJI [...]
Zobacz wpis
Jak zachować się asertywnie i dbać o swoje granice
Asertywna komunikacja jest zdecydowana, ale jednocześnie respektuje ona godność naszego rozmówcy. Jej głównymi cechami są: szczerość i otwartość, a najważniejszą zasadą jest unikanie świadomego [...]
Zobacz wpis
POKOLENIE „Y” W PRACY.
W ostatnim czasie pojawia się coraz więcej badań i publikacji na temat pokolenia dwudziestoparolatków, którzy weszli w dorosłe życie w nowym stuleciu, określanych jako [...]
Dodaj komentarz
To pole musi być wypełnione
To pole musi być wypełnione

To pole musi być wypełnione

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Komentarze (0)
Nie dodano jeszcze żadnego komentarza.

Ustawienia Ciasteczek

Strona korzysta z plików Coookies.

Używamy plików cookies w celu zapewnienia poprawnego funkcjonowania sklepu internetowego, w celu analizy ruchu na naszej stronie oraz pozyskiwania statystyk użytkowania.

Pliki cookies to małe pliki tekstowe, które są używane przez strony internetowe w celu zapisania w przeglądarcepewnych danych o użytkowniku.

Zgodnie z prawem, możemy tworzyć pliki cookies na Twoim urządzeniu tylko jeżeli są niezbędne do funkcjonowania strony internetowej. Pliki cookies, które nie są niezbędne do poprawnego działania serwisu możemy zapisywać tylko za Twoją zgodą.

Ten serwis wykorzystuje różnego rodzaju pliki cookies, niektóre z nich są tworzone i zarządzane przez usługi firm trzecich, które wykorzystywane są na naszej stronie.

W dowolnym momencie możesz zmienić lub wycofać swoją zgodę na pliki cookies. W naszej Polityce Prywatności możesz sprawdzić jakie dane i w jaki sposób są przez nas przetwarzane.

Niezbędne

Niezbędne pliki cookies sprawiają, że strona internetowa jest prawdziwie użyteczna, zapewniają podstawowe funkcje jak identyfikacja sesji użytkownika czy autoryzacja dostępu do zabezpieczonych części serwisu. Strona nie może poprawnie funkcjonować bez tych plików cookies.

Funkcjonalne

Używane do zapewnienia dodatkowej funkcjonalności serwisu (np. działania modułu czatu). Ich brak może spowodować wyłączenie niektórych funkcjonalności.

Statystyczne

Te pliki cookie pomagają nam lepiej zrozumieć w jaki sposób użytkownicy korzystają z naszego serwisu poprzez zbieranie i raportowanie anonimowych danych.

Marketingowe

Używane do śledzenia aktywności użytkownika w serwisie w celu lepszego dopasowania treści marketingowych i reklamowych.