Ocena pracowników.

Opublikowane 19 lutego 2019 przez Beata Kubicius w Strefa szefa

Ocena pracowników - podstawowe narzędzie zarządzania zasobami ludzkimi w przedsiębiorstwie pozwalające na monitorowanie i kontrolowanie pracy osób zatrudnionych w organizacji. 


Ocena pracowników pełni funkcje: 

  • informacyjną, 
  • motywacyjną, 
  • decyzyjną i 
  • rozwojową".*1

Jeśli  w najbliższym czasie ma się odbyć w Twoje firmie ocena pracowników - warto się do tego przygotować, aby oceny okresowe przyniosły oczekiwany rezultat. 


Pamiętaj - ważne, aby ocena okresowa była realizowana regularnie. W zależności od potrzeb organizacji najczęściej przyjmuje się okresy: trzech miesięcy, sześciu miesięcy lub roku. Pozwala to na monitorowanie postępów i reagowanie na zastaną sytuację. 



Ocena pracowników pokazuję  jakich masz ludzi w zespole i co warto wzmocnić, nad czym warto pracować. Dzięki  dobrze przeprowadzonej ocenie pracowników nie tylko zdobędziesz ważną wiedzę dotyczącą ludzi, których zatrudniasz, ale również dowiesz się jak realizują cele i zadania, jakie przed nimi stawiasz.



To pozwoli Ci sprawdzić jakich masz członków zespołu, w jakim aspekcie potrzebują wzmocnienia, a co jest ich mocną stroną. Właściwa ocena pozwala na skuteczną motywację, budowanie drogi rozwoju czy też  właściwą korektę umiejętność, przez szkolenia czy coaching. 




„Istnieje wiele metod oceny pracowników i każda różni się pod względem uzyskiwanych wyników czy silnych i słabych stron. Metody należy dobrać do potrzeb naszej organizacji, tak aby ocena była wiarygodną i rzetelną informacją dotycząca postępów pracy zatrudnionych osób.



Wszystkie stosowane techniki oceny pracowników można podzielić na dwie grupy:

    • metody relatywne - ocena dokonywana jest na podstawie porównywania pracowników,

    • metody absolutne - ocena polega na porównaniu wyników pracownika z ustalonymi standardami.



Do metod relatywnych zalicza się m.in. ranking, system porównania parami i technikę rozkładu normalnego.

Ranking to  szeregowanie pracowników według wybranych kryteriów od najlepszego do najgorszego. Może być stosowana  tylko w przypadku pracowników wykonujących podobne zadania, ponieważ przy bardzo zróżnicowanym zakresie obowiązków i wykonywanych zadań wyniki mogą być nieobiektywne.



Porównywanie parami oceny dokonuje się, porównując pracowników po dwóch, według reguły „każdy z każdym”. Zwycięża ten pracownik, który ma największą liczbę pozytywnych wskazań.  Jest to bardzo pracochłonna metoda, gdyż należy dokonać porównania w parach każdego pracownika z każdym innym pracownikiem i dlatego wykorzystuje się ją  wyłącznie dla ocen małych grup pracowniczych.

Technika rozkładu normalnego oparta jest na założeniu, że wszyscy pracownicy organizacji stanowią reprezentacyjną próbkę całej populacji  i grupuję się oceanie osoby zgodnie z normalnym rozkładem występowania danej cechy w populacji.  



Do rozpowszechnionych absolutnych metod należą:

    • punktowa skala ocen,

    • metoda wydarzeń krytycznych,

    • ilościowe standardy pracy,

    • kluczowe wskaźniki efektywności,

    • ocena opisowa,

    • skale kwalifikacyjne,

    • zarządzanie przez cele,

    • ocena 360 stopni.



Punktowa skale oceny  jedna z najbardziej rozpowszechnionych technik oceny. Oceny pracownika dokonuje się z wykorzystaniem punktowej skali ocen wedle różnych kryteriów np. dokładność, obowiązkowość, kreatywność.   W konsekwencji powstaje ocena  natężenia cech pracownika według uprzednio skali punktowej.



Technika wydarzeń krytycznych wiąże się ze stałą obserwacją pracownika i  wydarzeń krytycznych (sukcesy i porażki), które są okresowo analizowane, a na ich podstawie powstaje ocena.



Ilościowe standardy pracy to porównywaniu ilościowych danych dotyczących efektów pracy danego pracownika z wcześnie ustalonymi normami. Normy ustala się na podstawie pomiarów np. czasu wykonania każdej operacji na danym stanowisku pracy. W tej ocenie bierze się pod uwagę wyłącznie ilość, a nie jakość.




Ocena kluczowych wyznaczników efektywności  pozwala określić stopień, w jakim pracownik spełnia wypełnia wymagania stawiane przez poszczególne zadania i cele przewidziane do realizacji. Na początku okresu podlegającego ocenie określane są poszczególne zadania, których realizacja będzie stanowiła podstawę oceny.



Ocena opisowa to opis dokonań i zachowań pracownika dokonywany przez przełożonego. Dosyć dobrze odzwierciedla jakość pracy, jednak możliwość porównania z wynikami innych pracujących jest bardzo niewielka.




Coraz częściej wykorzystuje się metody oparte na kompetencjach. W organizacji tworzony  jest model kompetencyjny, który zawiera opis kluczowych dla niej kompetencji, czyli wiedzy, umiejętności, uzdolnień, stylów działania, osobowości, wyznawanych zasad, zainteresowań i innych cech, które, używane i rozwijane w procesie pracy, prowadzą do osiągania rezultatów zgodnych ze strategicznymi zamierzeniami organizacji. Na podstawie opisanych w modelu kompetencji tworzony jest profil kompetencyjny stanowiska, który stanowi listę kompetencji wymaganych do efektywnej realizacji zadań na zajmowanym stanowisku pracy. Podczas oceny określa się, w jakim stopniu oceniany pracownik przejawia w swojej pracy zawodowej wymagane kompetencje. Dzięki temu możliwe staje się określenie, w jakim obszarze pracownik powinien rozwinąć swoje kompetencje, aby moc skutecznie wykonywać powierzone mu obowiązki.




Zarządzanie przez cele oparte jest na zasadzie partycypacyjnego wytaczania celów na każdym stanowisku pracy przez pracownika i  bezpośredniego przełożonego. Ocena polega na kontroli, czy i w jakim stopniu ustalone cele zostały zrealizowane. Metoda ma pozwala na aktywizowanie pracowników i włączanie ich do współdecydowania.




Ocena 360 stopni realizowana jest  w oparciu o informacje na temat pracy danego pracownika pozyskane z wielu źródeł (podwładni, przełożeni, współpracownicy, klienci). Pozwala  w pełni zobrazować sposób pracy pracownika oraz ukazać rozbieżności między postrzeganiem pracownika przez samego siebie i przez innych.”2



Zapraszam na szkolenie: OCENA PRACOWNIKÓW >>





















Źródło:

1. Wikipedia

2. A. Pocztowski, Zarządzanie zasobami ludzkimi. Zarys problematyki i metod, Antykwa, Kraków 1998. Oceny okresowe w służbie cywilnej, KPRM, Warszawa 2011. Poradnik przygotowany w ramach projektu „Strategia zarządzania zasobami ludzkimi w służbie cywilnej” współfinasowanego przez Unię Europejską ze środków EFS. 


Dziękujemy Ci, że jesteś z nami.

Dajemy gotowe rozwiązania i narzędzia do pracy oraz wsparcie i motywację.

Jeśli chcesz być na bieżąco, zapisz się na newsletter.

Zostaw swój adres e-mail na vidi.superszkolenia.pl, a dodatkowo dostaniesz rabat na nasze szkolenia.

x
Newsletter

Zapisz się do naszego newslettera, aby otrzymywać powiadomienia o najnowszych wpisach na blogu!

Zobacz podobne wpisy:
Zobacz wpis
Kierowanie Zespołem - inspirujące przykłady i skuteczne metody
Jeśli chcesz zostać liderem, który potrafi osiągać niesamowite wyniki i inspirować innych do rozwoju. Konkretną ścieżkę rozwoju przywództwa. Strategie osiągania niesamowitych wyników. Praktyczne przykłady [...]
Zobacz wpis
Jak efektywnie delegować zadania - 6 skutecznych kroków.
Jak delegowanie zadań może być skutecznym sposobem na zwiększenie efektywności pracy menedżera. Delegując zadania, menedżer może skupić się na kluczowych zadaniach, a jego pracownicy [...]
Zobacz wpis
Jak skutecznie zarządzać współpracą z trudnym i toksycznym współpracownikiem
Czy masz w swoim zespole trudnego współpracownika? Walka z negatywnym wpływem na atmosferę pracy, brakiem współpracy i toksycznym zachowaniem może być trudna. Z tego [...]
Dodaj komentarz
To pole musi być wypełnione
To pole musi być wypełnione

To pole musi być wypełnione

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Komentarze (0)
Nie dodano jeszcze żadnego komentarza.

Ustawienia Ciasteczek

Strona korzysta z plików Coookies.

Używamy plików cookies w celu zapewnienia poprawnego funkcjonowania sklepu internetowego, w celu analizy ruchu na naszej stronie oraz pozyskiwania statystyk użytkowania.

Pliki cookies to małe pliki tekstowe, które są używane przez strony internetowe w celu zapisania w przeglądarcepewnych danych o użytkowniku.

Zgodnie z prawem, możemy tworzyć pliki cookies na Twoim urządzeniu tylko jeżeli są niezbędne do funkcjonowania strony internetowej. Pliki cookies, które nie są niezbędne do poprawnego działania serwisu możemy zapisywać tylko za Twoją zgodą.

Ten serwis wykorzystuje różnego rodzaju pliki cookies, niektóre z nich są tworzone i zarządzane przez usługi firm trzecich, które wykorzystywane są na naszej stronie.

W dowolnym momencie możesz zmienić lub wycofać swoją zgodę na pliki cookies. W naszej Polityce Prywatności możesz sprawdzić jakie dane i w jaki sposób są przez nas przetwarzane.

Niezbędne

Niezbędne pliki cookies sprawiają, że strona internetowa jest prawdziwie użyteczna, zapewniają podstawowe funkcje jak identyfikacja sesji użytkownika czy autoryzacja dostępu do zabezpieczonych części serwisu. Strona nie może poprawnie funkcjonować bez tych plików cookies.

Funkcjonalne

Używane do zapewnienia dodatkowej funkcjonalności serwisu (np. działania modułu czatu). Ich brak może spowodować wyłączenie niektórych funkcjonalności.

Statystyczne

Te pliki cookie pomagają nam lepiej zrozumieć w jaki sposób użytkownicy korzystają z naszego serwisu poprzez zbieranie i raportowanie anonimowych danych.

Marketingowe

Używane do śledzenia aktywności użytkownika w serwisie w celu lepszego dopasowania treści marketingowych i reklamowych.