POKOLENIE „Y” W PRACY.
W ostatnim czasie pojawia się coraz więcej badań i publikacji na temat pokolenia dwudziestoparolatków, którzy weszli w dorosłe życie w nowym stuleciu, określanych jako Pokolenie Y (lub generacja millenium).
Zasady wykorzystania cech przedstawicieli Pokolenia Y:
Rekrutacja
Y czerpie informacje z rynku pracy głównie z Internetu oraz nieformalnych kontaktów. Większość z nich na bieżąco śledzi, co dzieje się w ich branży, przeglądają ogłoszenia o pracy, wymieniają na forach dyskusyjnych informacje nt. pracodawców oraz doświadczeń z rekrutacji. Istotne jest więc, aby wizerunek pracodawcy oraz oferta pracy były prawdziwe i zarazem odzwierciedlały naturalne oczekiwania Y co do stałego rozwoju i wynagradzania za wyniki. Ważne znaczenie ma również przebieg procesu rekrutacji oraz adaptacji w firmie – przeprowadzone nieprofesjonalnie i niedbale skutecznie zniechęcą Y do danej pracy.
Komunikacja
Wychowany przez media elektroniczne Y przyzwyczajony jest do krótkich i konkretnych komunikatów. Wszelkie prezentacje i szkolenia muszą mieć urozmaiconą formę. Delegując mu zadania należy zawsze wyjaśniać zależności przyczynowo-skutkowe, aby rozumiał znaczenie swojej pracy i sposób funkcjonowania firmy. Y ceni też możliwość wyrażania swoich opinii i propozycji zmian dotychczasowych standardów – należy zawsze chwalić jego inicjatywę i informować, czy i w jakim zakresie zmiany te mogą zostać zrealizowane.
Motywacja
Y koncentruje się na wynikach, należy więc ściśle powiązać nagradzanie jego pracy z konkretnymi osiągnięciami, wyjaśniać te zależności i przypominać o celu, do którego dąży (czyli odpowiadać na jego ulubione pytanie „A co ja z tego będę miał?”). Cele zawsze powinny być ambitne, ale realistyczne. Szef Y-ka musi być przygotowany, że artykułuje on swoje oczekiwania wprost i nie ma problemów z upominaniem się o awans czy podwyżkę.
Podejście indywidualne
Y potrzebuje stałej stymulacji i nowości – w jego miejscu pracy musi się coś dziać, powinien od czasu do czasu otrzymywać nowe zadania lub większy zakres odpowiedzialności, aby nie miał wrażenia, że stoi w miejscu. Pół roku czy rok na tym samym stanowisku to dla niego dużo. Krytyczny jest drugi rok pracy u danego pracodawcy – jeśli Y czuje, że nie rozwija się, nie otrzymał podwyżki, wtedy szybko decyduje się na zmianę pracy.
Słabe strony pracowników Pokolenia Y:
- Niechęć do podporządkowania się regułom
- Postawa roszczeniowa wobec pracodawcy - „A co ja z tego będę miał?”
- Potrzeba stałej informacji zwrotnej i stymulacji (nie znoszą rutyny)
- Trudności w kontaktach bezpośrednich (preferują komunikację elektroniczną)
- Skłonność do ryzyka
- Problemy z przyjmowaniem krytyki
- Mniejsza skłonność do lojalności
- Własny komfort i wygoda zamiast poświęcania się dla pracodawcy
Mocne strony pracowników Pokolenia Y:
- Znajomość nowych technologii ICT
- Zadaniowe podejście do pracy
- Niezależność i ambicja
- Duże znaczenie osobistego rozwoju i sukcesu finansowego
- Poszukiwanie zmian, innowacyjność
- Pewność siebie i jasne określanie swoich oczekiwań
- Duże zaangażowanie w pracę, która naprawdę interesuje i daje satysfakcję
- Duże znaczenie reputacji firmy oraz dobrej atmosfery pracy
- Dbanie o równowagę praca - życie
Jak zatrzymać ludzi przy sobie?
- Twórz interesujące projekty, które będę wymagały zdobycia dodatkowej wiedzy.
- Doceniaj i szybko nagradzaj ciężką pracę.
- Oferuj konkurencyjne płace.
- Oferuj ciągłe szkolenia.
- Bądź otwarty na dyskusje i propozycje.
- Stwórz przyjazną atmosferę w miejscu pracy.
- Pokaż, że zależy ci na ludziach, nie tylko na firmie.
- Oferuj potrzebne narzędzia.
- Oferuj możliwość dalszego rozwoju.
- Upewnij się, że pracownicy mają dość czasu i możliwości, by robić to, co potrafią najlepiej.
Dajemy gotowe rozwiązania i narzędzia do pracy oraz wsparcie i motywację.
Zostaw swój adres e-mail na vidi.superszkolenia.pl, a dodatkowo dostaniesz rabat na nasze szkolenia.