Jak oceniać pracowników, by nie budzić konfliktów?

Opublikowane 19 lutego 2019 przez Beata Kubicius w Strefa szefa

Ocena pracy naszych współpracowników to zadanie wymagające przygotowania. Często jest prowadzona przez kadrę kierowniczą lub dział hr, samych pracowników i współpracowników ocenianego. 



Dobrze zaplanowana ocena pracowników to przede wszystkim wybór odpowiedniej metody oceniania i ustalenie kryteriów oceny.  Od tego wyboru zależy czy w trakcie procesu oceny i po nim napotkamy przeszkody, czy będzie ona przebiegła w sposób płynny i efektywny. Ewaluacja pracownika to proces, który może przynieść zarówno szkody dla firmy jeśli jest błędnie wdrożona, jak i wymierne korzyści, jeśli jest prawidłowo wdrożona.


Ocena pracownika powinna być jasno opisana, miarodajna i maksymalnie dostosowana do firmy oraz do ocenianych pracowników. Skupiać się na elementach, które wskażą nam jak najlepiej wykorzystać potencjał ocenianego pracownika, dla potrzeb firmy i dla jego własnego rozwoju. W czasie oceny warto wziąć pod uwagę perspektywę ocenianego oraz pamiętać o funkcji oceny – ewaluacyjnej i rozwojowej.


Jak oceniać pracowników, by zwiększyć ich skuteczność?



Jeśli chcemy uniknąć sytuacji konfliktowych warto poinformować obie strony o celu tej oceny. 

Najczęściej, jeśli osobą, która będzie oceniana nie zna celu, w jakim przeprowadzana jest ocena, ma najczarniejsze myśli-zakłada, że będę zwolnienia, że będą zmiany. I każdy z nasz ma wewnątrz siebie naturalną reakcją obroną na ocenę siebie i swoje pracy.

Dlatego ważna jest informacja dla obu stron – PO CO OCENA Pracowników – jest przeprowadzono, jakie obowiązują kryteria oceny, co jest branie pod uwagę w trakcie oceny.


Jak oceniać, by nie budzić konfliktów?



W całym procesie oceny ważny jest feedback. Oceniany pracownik powinien wiedzieć jakie cechy, umiejętności są brane pod uwagę, czy pracuje dobrze i w jakim kierunku może się jeszcze rozwijać.  Feedback czyli konstruktywna informacja zwrotna polega na udzielaniu informacji zwrotnej pracownikowi na temat efektów jego pracy.

  • Zanim zaczniesz komunikować informację zwrotną zastanów się jaki cel chcesz osiągnąć.
  • Uczciwie przyznaj jakie są Twoje intencje.
  • Zwracaj się bezpośrednio do osoby
  • Wyrażaj ocenę bezpośrednio po zaistniałym zachowaniu
  • Oceniaj zachowanie a nie osobę
  • Bądź konkretny
  • Opisuj zachowanie
  • Nie formułuj pochopnych wniosków
  • Unikaj publicznej oceny
  • Nie oceniaj aspektów
  • Nie formułuj pochopnych wniosków
  • Unikaj publicznej oceny
  • Nie oceniaj aspektów, na które oceniany nie ma wpływu
  • Skup się na „tu i teraz”, a nie „w ogóle”
  • Jasno formułuj swoje oczekiwania
  • Skup się na korzyści, jaką informacja może dać osobie ocenianej

Ewaluacja pracownika to proces, do którego trzeba się należycie przygotować. Ocena pracowników, która została przeprowadzona w sposób prawidłowy otwarty i jasny dla stron, które w niej brały w niej udział na pewno przyniesie wymierne efekty dla firmy i samych pracowników. Ocena powinna być jasna, miarodajna, pracownik powinien otrzymać informację zwrotną dotyczącą jego pracy. W ten sposób z pewnością jego lojalność wzrośnie, a manager otrzyma bardziej wymierne efekty oceny w postaci bardzo cennych dla firmy informacji.  


Zapraszamy na warsztat szkoleniowy OCENA PRACOWNIKA


Dziękujemy Ci, że jesteś z nami.

Dajemy gotowe rozwiązania i narzędzia do pracy oraz wsparcie i motywację.

Jeśli chcesz być na bieżąco, zapisz się na newsletter.

Zostaw swój adres e-mail na vidi.superszkolenia.pl, a dodatkowo dostaniesz rabat na nasze szkolenia.

x
Newsletter

Zapisz się do naszego newslettera, aby otrzymywać powiadomienia o najnowszych wpisach na blogu!

Zobacz podobne wpisy:
Zobacz wpis
Jak Motywować Ludzi?
Jak sprawić, by pracownicy w Twoim zespole mieli wiele energii i zapału do pracy, byli podekscytowani swoją rolą w firmie, istotna była dla nich [...]
Zobacz wpis
Awansujesz w zespole i co dalej?
Zostajesz kierownikiem, szefem przełożonym GRATULUJEMY i życzymy trafności decyzji. [...]
Zobacz wpis
Jakie cechy powinien mieć dobry lider?
Czy zastanawiałeś się kiedyś jakie cechy powinien mieć dobry lider? Odpowiedź znajdziesz w naszym nowym artykule, w którym Piotr Jankowski porusza ważne kwestie związane z [...]
Dodaj komentarz
To pole musi być wypełnione
To pole musi być wypełnione

To pole musi być wypełnione

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Komentarze (0)
Nie dodano jeszcze żadnego komentarza.