Czy pracownicy słyszą, jak ich chwalisz? Jak to robić?

Opublikowane 27 stycznia 2017 przez Beata Kubicius w Strefa szefa

Chwalenie ludzi w taki sposób, by motywować ich do zaangażowania w pracę, aby po prostu im się chciało, to wymagające zadanie.



Jesteśmy wychowani raczej w kulturze kary i strachu — od małego rodzice motywują nas do wykonywania zadań za pomocą kar, strasznych konsekwencji, a my też raczej jako młode osoby byliśmy nastawieni do tego, że rodzice tylko się czepiają i stale zwracają nam uwagę.


Teraz, jako dorośli często przyjmujemy postawy, że to szef się czepia, nawet jeśli wymaga od nas rzeczy, które powinniśmy zrobić, na które powinniśmy zwrócić uwagę, które są po prostu na liście naszych zadań i obowiązków, które sami ustaliliśmy, przyjęliśmy i zaakceptowaliśmy by przychodzić do pracy.


Na przykład przygotowanie raportu na koniec miesiąca, kiedy drugiego następnego miesiąca szef przypomina nam o raporcie to uznajemy, że się czepia, bo ja przecież mam tyle rzeczy do zrobienia i tyle obowiązków i nie mam czasu go przygotować.


Czy myślałeś kiedyś, że twoi pracownicy są jak nastolatki: zbuntowane, które słyszą tylko to, że się ich krytykuje, wymaga. W pierwszej kolejności wychwytują uwagi dotyczące tego, że mają coś poprawić, uwagi dotyczące tego, co jeszcze mogą dodać. Nie zauważają pochwał lub ich nie słyszą, bo są skupieni na tym, żeby doszukiwać się w wypowiedziach szefa i tak je interpretować tego, do czego są przyzwyczajane, lub co jest im znajome.





Jak motywować, czyli jak mówić żeby pracownik przyjął twoją pochwałę, poczuł się dowartościowany?



Czytając książkę "Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły" Faber Adele, Mazlish Elaine do głowy przyszło mi, że metody zastosowane w stosunku do dzieci i młodzieży doskonale sprawdzą się z pracownikami.



Słowa, którymi oceniamy na przykład: dobrze, świetnie, fantastycznie, dobra robota, dobrze się spisałeś, nie powodują uczucia zadowolenia i dowartościowania przez pracownika — są zbyt ogólne.



Dobra pochwała według autorów książki składa się z dwóch elementów opisu konkretnego przykładu i z uznaniem, co widzisz lub co czujesz w związku z daną sytuacją- zgadzam się z tą sytuacją.



Przykłady:

Jak docenić, przygotować ofertę propozycję czy prezentację?


  • Widzę, że dokonałeś dokładnie analizy potrzeb klienta; dzięki temu odkryłeś przed nim to, co jest dla niego najważniejsze i dlatego zdobyłeś ten projekt.
  • Jestem pod wrażeniem opisu korzyści, jaki przygotowałeś dla klienta.
  • Widzę, że włożyłeś wiele pracy w tą prezentację. Szczególnie podobał mi się sposób, w jaki zaangażowałem uczestników do udziału w dyskusji i w jaki podsumowałeś ich pomysły.

Jak doceniać inicjatywę?

  • Zauważyłeś, że ta prezentacja wymaga poprawy i to zrobiłeś. Cieszę się, że masz inicjatywę.


Jak docenić pracę nad sobą ?


Kiedy twoi pracownicy mają do czynienia z wymagającym Klientem i często muszą trzymać nerwy na wodzy:


  • Wiem, że to trudne zadanie trzymać nerwy na wodzy, ale doskonale sobie z tym poradziłeś; to wymaga z twojej strony dużo samokontroli.

Kiedy ma dużo zadań, jednak jest doskonale zorganizowany i potrafi ustalić priorytety:


  • Dobrze poradziłeś sobie z tym projektem, szybko zmieniłeś plany. To się nazywa zaradność i umiejętność przystosowania.

Jak chwalić kierownika działu?


  • Doskonale poradziłeś sobie z motywowaniem Kowalskiego do pracy, znalazłeś jego czułe punkty.




Podsumowując


Opisz konkretnie to, co widzisz, to — co dostrzegłeś; możesz opisać swoje uczucia związane z tym, czyli na przykład, że jesteś zadowolony. Podsumuj, podając swoją ocenę sytuacji, na przykład: to się nazywa zorganizowanie, to się nazywa zaradność, to się nazywa empatia, to się nazywa umiejętności kierownicze.


Dziękujemy Ci, że jesteś z nami.

Dajemy gotowe rozwiązania i narzędzia do pracy oraz wsparcie i motywację.

Jeśli chcesz być na bieżąco, zapisz się na newsletter.

Zostaw swój adres e-mail na vidi.superszkolenia.pl, a dodatkowo dostaniesz rabat na nasze szkolenia.

x
Newsletter

Zapisz się do naszego newslettera, aby otrzymywać powiadomienia o najnowszych wpisach na blogu!

Zobacz podobne wpisy:
Zobacz wpis
Jak motywować i budować zaangażowany zespół?
CO jest najważniejszym czynnikiem w budowaniu zaangażowanego zespołu. Wszystkim wydaje się, że motywacja i ludzie. Jednak jest jeden element, który znacząco ma [...]
Zobacz wpis
1 metoda, która pozwoli Ci budować zaangażowanie pracowników
Poznaj jedną skuteczną metodę, która pozwoli Ci budować większe zaangażowanie zespołu i samodzielność pracowników. [...]
Zobacz wpis
Kto wpływa na odpowiedzialność pracowników?
Poznaj narzędzia skutecznego szefa, dzięki którym budujesz zaangażowaną postawę pracowników. [...]
Dodaj komentarz
To pole musi być wypełnione
To pole musi być wypełnione

To pole musi być wypełnione

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Komentarze (0)
Nie dodano jeszcze żadnego komentarza.

Ustawienia Ciasteczek

Strona korzysta z plików Coookies.

Używamy plików cookies w celu zapewnienia poprawnego funkcjonowania sklepu internetowego, w celu analizy ruchu na naszej stronie oraz pozyskiwania statystyk użytkowania.

Pliki cookies to małe pliki tekstowe, które są używane przez strony internetowe w celu zapisania w przeglądarcepewnych danych o użytkowniku.

Zgodnie z prawem, możemy tworzyć pliki cookies na Twoim urządzeniu tylko jeżeli są niezbędne do funkcjonowania strony internetowej. Pliki cookies, które nie są niezbędne do poprawnego działania serwisu możemy zapisywać tylko za Twoją zgodą.

Ten serwis wykorzystuje różnego rodzaju pliki cookies, niektóre z nich są tworzone i zarządzane przez usługi firm trzecich, które wykorzystywane są na naszej stronie.

W dowolnym momencie możesz zmienić lub wycofać swoją zgodę na pliki cookies. W naszej Polityce Prywatności możesz sprawdzić jakie dane i w jaki sposób są przez nas przetwarzane.

Niezbędne

Niezbędne pliki cookies sprawiają, że strona internetowa jest prawdziwie użyteczna, zapewniają podstawowe funkcje jak identyfikacja sesji użytkownika czy autoryzacja dostępu do zabezpieczonych części serwisu. Strona nie może poprawnie funkcjonować bez tych plików cookies.

Funkcjonalne

Używane do zapewnienia dodatkowej funkcjonalności serwisu (np. działania modułu czatu). Ich brak może spowodować wyłączenie niektórych funkcjonalności.

Statystyczne

Te pliki cookie pomagają nam lepiej zrozumieć w jaki sposób użytkownicy korzystają z naszego serwisu poprzez zbieranie i raportowanie anonimowych danych.

Marketingowe

Używane do śledzenia aktywności użytkownika w serwisie w celu lepszego dopasowania treści marketingowych i reklamowych.