Jak motywować i budować zaangażowany zespół?

Opublikowane 8 marca 2021 przez Beata Kubicius w Strefa szefa

Jak motywować pracowników?


Kluczem do sukcesu jest zaangażowany zespół, czyli zmotywowana  grupa ludzi chętnie wykonujących zadania.


Motywacja pracowników to proces długotrwały i wymaga od szefa ciągłego działania. Nie możne motywować pracowników 1 raz w miesiącu np na spotkaniu podsumowującym. Poziom motywacji w dużej mierz zależy w pracy od atmosfery i szefa.


Poziom motywacji zależy również od indywidualnych predyspozycje pracownika. Każdy z nas potrzebuje innego podejścia i tutaj szef musi wykazywać sporą empatią  i inteligencja emocjonalna w stosunku do swoich pracowników


Głównie mamy motywację wnętrza i zewnętrzną. Motywację pozytywną i negatywną. 


Cechy dobrej motywacji:


  • Indywidualizm - indywidualne podejście

  • Konkretność (jednolite kryteria)

  • Kompleksowość

  • Systematyczność

  • Ewolucja. 



Indywidualizm - indywidualne podejście w motywacji.


Indywidualne podejście polega na traktowaniu każdego pracownika w sposób odmienny, dostosowaniu stylu motywacji do osobowości Asi Marka czy Krystyny. 


Oceniając pracę poszczególnych osób warto jako podstawowe kryterium kwalifikacji uwzględnić faktyczne kwalifikacje i posiadane kompetencje wymagany na konkretnym stanowisku.



Konkretność (jednolite kryteria)


Ważne oczywiście są jednolite kryteria dla wszystkich pracowników i ogólne przyjęte zasady obowiązujące w firmie. System motywacji nagrody kary czy też zasady rozliczania powinny być jasne dla wszystkich.



Kompleksowość


Motywacja powinna być kompleksowa i warto stosować w niej szeroką gamę różnych bodźców, które wpływają równie na naszą stronę sferę psychiczną, jak i sferę materialną.

Zasada kompleksowości w motywacji postuluje by nie żałować pochwał gdy pracownicy są efektywni jak i uwag kiedy obniżają poziom swoich działań.



Systematyczność w motywowaniu.

Jak już pisałam powyżej motywacja musi być stała systematyczna jest to proces ciągły Pojawia się on w stałym zauważaniu dokonań pracowników nawet oczywistych. Dostrzeganie pracy powinno się objawiać wyrażaniem opinii pozytywne jak i negatywne jak tam w pracy 

Pracownik musi widzieć, że jego zadania dokonania są zauważane przez szefa, że jest widziany, bo wtedy czuję się potrzebny w organizacji.




Ewolucja w działaniach motywacyjnych.

Podejście naukowe, rozwojowe w działaniach motywacyjnych polega na tym, że  kadra kierownicza systematycznie pogłębia swoją wiedzę z zakresu motywowania aby dopasować ją do obowiązujących standardów i do  każdego pracownika.




Czy wiesz, jak motywować pracowników? 


Stwórz ludziom warunki, tak aby im się chciało.



Zadaniem szefa jest stworzenie swoim ludziom takich warunków pracy, aby wykorzystując swoje umiejętności i potencjał z satysfakcją zrealizowali cele firmy.





Jaką metodę działania wybrać, by było to efektywne dla całego przedsiębiorstwa? 


Zacznij od tego, że dowiesz się, dlaczego Twoi ludzi pracują.


Jest to kluczowe pytanie, które powinna sobie zadać każda osoba, która kieruje zespołem i zajmuje się motywowaniem pracowników. 


Pierwsza myśl, która przychodzi nam do głowy to oczywiście pracujemy, bo musimy zarabiać jednak pensja jest na szóstym miejscu jeśli chodzi o czynnik, który odpowiada na pytanie dlaczego ludzie pracują.


Pracujemy, by nadać naszemu życiu wartość.


Inne powody, dla których pracujemy:


  • poczucie bezpieczeństwa i pewność zatrudnienia chcą mieć poczucie bezpieczeństwa i stabilizacji,

  • ciekawość, wizję - czy praca jest interesująca,

  • prestiż - komu o tym mogę powiedz, czym mogę się pochwalić,

  • władza, status,

  • rozwój - czy daje nam możliwość rozwoju, czy nas czegoś uczy,

  • chęć być potrzebnym, robienia czegoś wartościowego,

  • pieniądze, które zapewniają nam realizację swoich celów,

  • relację- przyjemność z przebywania z ludźmi i wspólne realizowanie zadań

  • itp, itd.


Zadbaj o podstawowe potrzeby, a potem skup się na kolejnych stopniach wtajemniczenia.





Jak poznać motywację pracownika?

Rozmawiaj i pytaj i obserwuja - tylko tak poznasz prawdziwe motywy twoich ludzi.

Zrozumienie i znajomość pracowników pozwoli Ci na dopasowanie motywacji do twoich pracowników. Sprawdź jakie czynniki wpływają na ich motywację, zadając im np takie pytania:


  1. Co jest dla ciebie ważne w pracy?

  2. Co sprawia, że chcesz się angażować w pracę?

  3. Które zadania dają ci najwięcej satysfakcji?

  4. Co najbardziej cenisz w naszej firmie?

  5. Jak widzisz swoją przyszłość w firmie?

  6. W jakim kierunku chcesz się dalej rozwijać?

Sprawdź co wpływa na nich demotywująco:

  1. Czy zdarzyło ci się kiedyś być zdemotywowanym w pracy? Dlaczego? Co na Ciebie wpłyneło? Opisz tę sytuację.

  2. Czy utraciłeś kiedyś zapał do pracy przy zadaniu, które początkowo bardzo cię angażowało? Dlaczego? Opisz tę sytuację?

Dowiedz się czego od Ciebie oczekują jako szefa. Czego powinieneś robić więcej, by dobrze się wam pracowało, a czego masz robić mniej, by lepiej motywować?




Co jest najważniejszym czynnikiem w budowaniu zaangażowanego i zmotywowanego zespołu?



Firma to my. Najważniejsze, byś poznał swój zespół i wiedział, z kim masz do czynienia. Dlaczego to ważne? Jeśli chcesz pozytywnie wpływać na pracowników warto wiedzieć z kim pracujesz. Nie wykorzystasz całego potencjału, jeśli nie znasz swojego zespołu.


Dr Bob Nelson,  jest założycielem i prezesem Nelson Motivation, uważa: Motywacja pracownika jest bezpośrednim wynikiem sumy interakcji z jego menedżerem. Czyli to Ty  i Twoje kompetencje menadżerskie są najważniejsze w budowaniu zaangażowanego zespołu. Oto cały sekret zbudowania zespołu zmotywowanych i zaangażowanych pracowników. O Ciebie zależy najwięcej, od tego jak motywujesz, jak delegujesz i jak zarządzasz. 

 



Jak motywować zespół i  kierować grupą pracowników? Tego możesz dowiedzieć się na warsztatach dla kadry kierowniczej, gdzie krok po kroku pokazujemy, jak efektywnie kierować pracownikami. Pokazujemy, jak umiejętnie posługiwać się wachlarzem najskuteczniejszych technik zarządzania, delegowania, motywowania pracowników. 

Zarządzanie zespołem i motywowanie pracowników- zobacz szczegóły.




Dziękujemy Ci, że jesteś z nami.

Dajemy gotowe rozwiązania i narzędzia do pracy oraz wsparcie i motywację.

Jeśli chcesz być na bieżąco, zapisz się na newsletter.

Zostaw swój adres e-mail na vidi.superszkolenia.pl, a dodatkowo dostaniesz rabat na nasze szkolenia.

x
Newsletter

Zapisz się do naszego newslettera, aby otrzymywać powiadomienia o najnowszych wpisach na blogu!

Zobacz podobne wpisy:
Zobacz wpis
Jak oceniać pracowników, by nie budzić konfliktów?
Jak oceniać pracowników, by nie budzić konfliktów? Jakie elementy w czasie przygotowania do tego procesu warto wziąć pod uwagę? [...]
Zobacz wpis
Asertywność w zespole - jak usprawnić komunikację i zbudować otwartość w pracy.
Skuteczna komunikacja i atmosfera wzajemnego szacunku, wsparcia to istotny element pracy i dobrze funkcjonującej firmy. Dziś jakość współpracy i atmosfera w pracy ma szczególne znaczenie. [...]
Zobacz wpis
Czy szef może być kolegą?
Na szkoleniach pytacie się o to, czy szef, kierownik, osoba z zarządu powinna integrować się ze swoimi współpracownikami, którzy są jednocześnie podwładnymi. Jak daleko [...]
Dodaj komentarz
To pole musi być wypełnione
To pole musi być wypełnione

To pole musi być wypełnione

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Komentarze (0)
Nie dodano jeszcze żadnego komentarza.