Asertywność w zespole - jak usprawnić komunikację i współpracę w pracy
Co znajdziesz w artykule?
- Zasady asertywnej komunikacji w pracy.
- Przykłady sytuacji i jak asertywność wpływa na ich rozwiązanie.
- Wskazówki, jak zbudować pozytywną atmosferę w zespole
Współpraca w zespole, to nie tylko kwestia realizacji celów biznesowych, ale również budowania dobrej atmosfery i relacji między pracownikami. Jakość komunikacji odgrywa tu kluczową rolę. Oto kilka zasad asertywnej komunikacji, które mogą wesprzeć harmonię w zespole:
1. Mów o zachowaniu, nie oceniaj osoby:
- Zamiast oceniać, skup się na opisie konkretnego zachowania.
- Przykład: "Na 3 kwietnia umówiliśmy się, że dostarczysz mi raport. Proszę o potwierdzenie wysłania."
2. Skup się na swoich spostrzeżeniach, nie wnioskuj:
- Koncentruj się na tym, co możesz zobaczyć i usłyszeć, omijając interpretacje.
- Przykład: "Magdalena, dziś dwukrotnie zaobserwowałem, że prowadzisz rozmowę przez telefon na tematy prywatne. Oczekuję, że w czasie pracy będziesz skupiona na obowiązkach."
3. Dokonuj opisu, nie oceniaj:
- Skoncentruj się na opisie sytuacji, unikaj wystawiania ocen.
- Przykład: "Kasiu, na 3 kwietnia umówiliśmy się, że dostarczysz mi raport. Oczekuję go na e-mailu do 30 minut."
4. Skup się na korzyściach informacji zwrotnej:
- Informacja zwrotna powinna służyć rozwiązaniu sytuacji lub wzmocnieniu danej osoby.
- Przykład: "Kasiu, daję ci zadanie związane z obsługą tej reklamacji, bo wiem, że doskonale radzisz sobie w trudnej obsłudze klienta."
5. Dziel się pomysłami, nie dawaj rad:
- Dzielenie się pomysłami pozwala współpracownikom rozwijać się i podejmować inicjatywę.
- Przykład: "Kasiu, daję ci zadanie związane z obsługą tej reklamacji. Proszę powiedz mi, w jaki sposób chciałbyś ją załatwić?"
6. Skup się na zachowaniu w odniesieniu do konkretnej sytuacji:
- Koncentruj się na tym, co wydarzyło się "tu i teraz", nie umieszczaj tego "gdzieś i kiedyś".
- Przykład: "Kasiu, dziś u dziś dwukrotnie zaobserwowałem, że prowadzisz rozmowę przez telefon na tematy prywatne. Oczekuję, że w czasie pracy będziesz skupiona na obowiązkach."
7. Asertywnie informuj o błędach, bez ocen:
- Informuj o błędach z szacunkiem, unikając oceniania.
- Przykład: "Kasiu, dziś u dziś dwukrotnie zaobserwowałem, że prowadzisz rozmowę przez telefon na tematy prywatne. Oczekuję, że w czasie pracy będziesz skupiona na obowiązkach."
8. Informacje o osobistych sprawach zachowaj dla siebie:
- Osobiste informacje współpracowników powinny być traktowane poufnie.
- Przykład: Jeśli osoby w zespole dzielą się z tobą osobistymi informacjami, zachowaj je dla siebie.
Dobra komunikacja w zespole to klucz do efektywnej współpracy. Pamiętajcie o szacunku, empatii i gotowości do słuchania. Wspólnie pracujecie na sukces firmy, więc dbajcie o dobry klimat i wspierajcie się nawzajem.
Jeśli chcesz pogłębić umiejętności komunikacyjne w swoim zespole, sprawdź nasze szkolenie "Komunikacja i Asertywność". Oferujemy także dostosowane do potrzeb firmy programy szkoleniowe. Skontaktuj się z nami pod adresem: biuro@superszkolenia.pl. 🚀 #KomunikacjaZespołowa #Asertywność #EfektywnośćWPracy
Dajemy gotowe rozwiązania i narzędzia do pracy oraz wsparcie i motywację.
Zostaw swój adres e-mail na vidi.superszkolenia.pl, a dodatkowo dostaniesz rabat na nasze szkolenia.