Asertywność w zespole - jak usprawnić komunikację i współpracę w pracy

Opublikowane 31 grudnia 2023 przez Beata Kubicius w Twoja extra strefa

Co znajdziesz w artykule?

  1. Zasady asertywnej komunikacji w pracy.
  2. Przykłady sytuacji i jak asertywność wpływa na ich rozwiązanie.
  3. Wskazówki, jak zbudować pozytywną atmosferę w zespole

Współpraca w zespole, to nie tylko kwestia realizacji celów biznesowych, ale również budowania dobrej atmosfery i relacji między pracownikami. Jakość komunikacji odgrywa tu kluczową rolę. Oto kilka zasad asertywnej komunikacji, które mogą wesprzeć harmonię w zespole:

1. Mów o zachowaniu, nie oceniaj osoby:

  • Zamiast oceniać, skup się na opisie konkretnego zachowania.
  • Przykład: "Na 3 kwietnia umówiliśmy się, że dostarczysz mi raport. Proszę o potwierdzenie wysłania."

2. Skup się na swoich spostrzeżeniach, nie wnioskuj:

  • Koncentruj się na tym, co możesz zobaczyć i usłyszeć, omijając interpretacje.
  • Przykład: "Magdalena, dziś dwukrotnie zaobserwowałem, że prowadzisz rozmowę przez telefon na tematy prywatne. Oczekuję, że w czasie pracy będziesz skupiona na obowiązkach."

3. Dokonuj opisu, nie oceniaj:

  • Skoncentruj się na opisie sytuacji, unikaj wystawiania ocen.
  • Przykład: "Kasiu, na 3 kwietnia umówiliśmy się, że dostarczysz mi raport. Oczekuję go na e-mailu do 30 minut."

4. Skup się na korzyściach informacji zwrotnej:

  • Informacja zwrotna powinna służyć rozwiązaniu sytuacji lub wzmocnieniu danej osoby.
  • Przykład: "Kasiu, daję ci zadanie związane z obsługą tej reklamacji, bo wiem, że doskonale radzisz sobie w trudnej obsłudze klienta."

5. Dziel się pomysłami, nie dawaj rad:

  • Dzielenie się pomysłami pozwala współpracownikom rozwijać się i podejmować inicjatywę.
  • Przykład: "Kasiu, daję ci zadanie związane z obsługą tej reklamacji. Proszę powiedz mi, w jaki sposób chciałbyś ją załatwić?"

6. Skup się na zachowaniu w odniesieniu do konkretnej sytuacji:

  • Koncentruj się na tym, co wydarzyło się "tu i teraz", nie umieszczaj tego "gdzieś i kiedyś".
  • Przykład: "Kasiu, dziś u dziś dwukrotnie zaobserwowałem, że prowadzisz rozmowę przez telefon na tematy prywatne. Oczekuję, że w czasie pracy będziesz skupiona na obowiązkach."

7. Asertywnie informuj o błędach, bez ocen:

  • Informuj o błędach z szacunkiem, unikając oceniania.
  • Przykład: "Kasiu, dziś u dziś dwukrotnie zaobserwowałem, że prowadzisz rozmowę przez telefon na tematy prywatne. Oczekuję, że w czasie pracy będziesz skupiona na obowiązkach."

8. Informacje o osobistych sprawach zachowaj dla siebie:

  • Osobiste informacje współpracowników powinny być traktowane poufnie.
  • Przykład: Jeśli osoby w zespole dzielą się z tobą osobistymi informacjami, zachowaj je dla siebie.

Dobra komunikacja w zespole to klucz do efektywnej współpracy. Pamiętajcie o szacunku, empatii i gotowości do słuchania. Wspólnie pracujecie na sukces firmy, więc dbajcie o dobry klimat i wspierajcie się nawzajem.

Jeśli chcesz pogłębić umiejętności komunikacyjne w swoim zespole, sprawdź nasze szkolenie "Komunikacja i Asertywność". Oferujemy także dostosowane do potrzeb firmy programy szkoleniowe. Skontaktuj się z nami pod adresem: biuro@superszkolenia.pl. 🚀 #KomunikacjaZespołowa #Asertywność #EfektywnośćWPracy


Dziękujemy Ci, że jesteś z nami.

Dajemy gotowe rozwiązania i narzędzia do pracy oraz wsparcie i motywację.

Jeśli chcesz być na bieżąco, zapisz się na newsletter.

Zostaw swój adres e-mail na vidi.superszkolenia.pl, a dodatkowo dostaniesz rabat na nasze szkolenia.

x
Newsletter

Zapisz się do naszego newslettera, aby otrzymywać powiadomienia o najnowszych wpisach na blogu!

Zobacz podobne wpisy:
Zobacz wpis
Dlaczego klient kupuje i dlaczego rezygnuje?
Klienta motywuje przekonanie, że: - produkt rozwiąże pewne problemy; - cena nie jest wygórowana i leży w możliwościach klienta; - produkt pomnoży zyski, zaoszczędzi [...]
Zobacz wpis
10 rad jak być dobrym szefem sprzedaży
Pytanie wydaje się banalne, ale to przecież cel każdego menedżera. Bycie dobrym szefem prawie zawsze oznacza dobre wyniki sprzedażowe. [...]
Zobacz wpis
Trzy obszary w pracy managera.
Wbrew powszechnej opinii, zarządzanie ludźmi nie jest prostą czynnością. Można nawet powiedzie, że jest jedną z trudniejszych rzeczy w ujęciu pracy zawodowej. Dlaczego tak [...]
Dodaj komentarz
To pole musi być wypełnione
To pole musi być wypełnione

To pole musi być wypełnione

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Komentarze (0)
Nie dodano jeszcze żadnego komentarza.

Ustawienia Ciasteczek

Strona korzysta z plików Coookies.

Używamy plików cookies w celu zapewnienia poprawnego funkcjonowania sklepu internetowego, w celu analizy ruchu na naszej stronie oraz pozyskiwania statystyk użytkowania.

Pliki cookies to małe pliki tekstowe, które są używane przez strony internetowe w celu zapisania w przeglądarcepewnych danych o użytkowniku.

Zgodnie z prawem, możemy tworzyć pliki cookies na Twoim urządzeniu tylko jeżeli są niezbędne do funkcjonowania strony internetowej. Pliki cookies, które nie są niezbędne do poprawnego działania serwisu możemy zapisywać tylko za Twoją zgodą.

Ten serwis wykorzystuje różnego rodzaju pliki cookies, niektóre z nich są tworzone i zarządzane przez usługi firm trzecich, które wykorzystywane są na naszej stronie.

W dowolnym momencie możesz zmienić lub wycofać swoją zgodę na pliki cookies. W naszej Polityce Prywatności możesz sprawdzić jakie dane i w jaki sposób są przez nas przetwarzane.

Niezbędne

Niezbędne pliki cookies sprawiają, że strona internetowa jest prawdziwie użyteczna, zapewniają podstawowe funkcje jak identyfikacja sesji użytkownika czy autoryzacja dostępu do zabezpieczonych części serwisu. Strona nie może poprawnie funkcjonować bez tych plików cookies.

Funkcjonalne

Używane do zapewnienia dodatkowej funkcjonalności serwisu (np. działania modułu czatu). Ich brak może spowodować wyłączenie niektórych funkcjonalności.

Statystyczne

Te pliki cookie pomagają nam lepiej zrozumieć w jaki sposób użytkownicy korzystają z naszego serwisu poprzez zbieranie i raportowanie anonimowych danych.

Marketingowe

Używane do śledzenia aktywności użytkownika w serwisie w celu lepszego dopasowania treści marketingowych i reklamowych.