Jak przygotować się do prezentacji handlowej?

Opublikowane 10 grudnia 2019 przez Beata Kubicius w Strefa handlowca

Jak przygotować się do prezentacji handlowej?


Prezentacja handlowa ukierunkowana na potrzeby Klienta, jest kluczem do Twojego sukcesu. Wymaga od handlowca kreatywności i jest za każdym razem nieco inna – dostosowana do danego Nabywcy.


„Ludzie nie kupują już butów tylko po to, aby mieć sucho i ciepło w stopy. Kupują zaś to, co pozwala im czuć się męsko, kobieco, silnie, oryginalnie, młodo, czarująco.
Kupowanie butów stało się emocjonalnym przeżyciem. Nasz biznes dzisiaj to sprzedawanie nie tyle samych butów co emocji.” [Francis C. Rooney]


Pierwsze 50 – 60% czasu trwania rozmowy to badanie potrzeb Klienta (faza analizy potrzeb). Kiedy handlowiec je zna (faza świadomości potrzeby) zaczyna przejmować kontrolę nad rozmową, przeformułowując wcześniejsze wypowiedzi Klienta, by dokładnie wyjaśnić ich znaczenie. Ostatni etap (faza zaspokojenia potrzeby) to spojrzenie na produkt przez pryzmat potrzeb Klienta – prezentacja korzyści płynących z zakupu produktu.

Pamiętaj: Badanie potrzeb to nie przesłuchanie! Zadbaj o budowanie zaufania i dobrych relacji z klientem.


Jak komunikować, aby wpłynąć na przekonania, zachowania i emocje innych ludzi?


Relacje między ludźmi opierają się na wzajemnym komunikowaniu. To podstawowy warunek dobrej prezentacji, która ma wpłynąć na zachowania i emocje ludzi. Sposób komunikowania jest potężnym narzędziem wpływu, które warto wykorzystać w prezentacji. Kluczowym pytaniem jest jak komunikować, aby wpłynąć na przekonania, zachowania i emocje innych ludzi. Wybór formy i treści komunikowania zależy od:

  • cech nadawcy komunikatu, czyli nas samych
  • cech odbiorcy komunikatu, czyli osoby, na którą chcemy wpłynąć
  • charakteru przekazu
  • postawy odbiorców

Do istotnych cech nadawcy ( osoby prezentującej) należy jej wiarygodność i atrakcyjność. Istotne charakterystyki odbiorców przekazu, to zazwyczaj ich wykształcenie, poziom samooceny oraz postawy. Charakter przekazu może być jednostronny lub dwustronny, emocjonalny albo racjonalny. Przekaz może się odwoływać do obiektywnych danych statystycznych albo jednostkowego osobistego przykładu.

Przygotowując prezentację handlową zwróć uwagę na:

Postawę odbiorcy.

Czy są otwarci na produkt.

Czy są przekonani do tego o czym będziemy mówić.

Czy mają już jakąś wiedzę na temat prezentacji.


Definicję postawy znajdziemy w książce Psychologia zmiany postaw i wpływu społecznego:


Postawa jest wartościującym nastawieniem wobec dowolnego obiektu. Jest wartościowaniem czegoś lub kogoś według kontinuum lubię-nie lubię lub korzystny-niekorzystny. Postawy mówią o tym, co lubimy, a czego nie lubimy, o pociągu i awersji, sposobie oceniania naszych relacji ze środowiskiem. Postawa jest nastawieniem w tym sensie, że jest wyuczoną tendencją (gotowością) do myślenia o obiekcie, osobie czy zagadnieniu w określony sposób (Zimbardo, Leippe 2004, 51).


Jak zwiększyć swoją wiarygodność? Wiarygodność osoby komunikującej (sprzedającego towary, wzbudzającej ducha w pracownikach, przekonującej do głosowania na partię) jest kluczowym elementem wpływu.

Słuchacz musi być przekonany, że osoba wywierająca wpływ jest fachowcem oraz uczciwym człowiekiem. 

Ludzie także stają się wiarygodni, jeżeli sprawiają wrażenie, że nie chcą wpłynąć na słuchacza.


W czasie przygotowania prezentacji, aby pozytywnie wpłynąć na przekonania, zachowania i emocje odbiorców uwzględnij podstawy efektywnej komunikacji.


Efektywna komunikacja ma miejsce wtedy, gdy komunikat nadawcy jest odbierany zgodnie z jego intencją.



Jakie są podstawy efektywnej komunikacji:

  • dostosuj język i sposób wypowiedzi do możliwości rozmówcy,
  • wypowiedź kieruj do konkretnej osoby,
  • nie używaj ogólników, operuje konkretami,
  • materiał prezentuj logicznie,
  • na początku podaj ogólny zarys, na końcu podsumuj,
  • jeśli krytykujesz - krytykuj zachowanie, a nie osobę.

Dobry mówca:

  • wie, co chce powiedzieć i dlaczego - zna swój cel
  • konstruuje swój przekaz jako odpowiedzi na pytania: co, kto, gdzie, kiedy, jak, dlaczego, z jakim skutkiem
  • koncentruje na sobie uwagę rozmówcy
  • wzbudza zainteresowanie, oferuje korzyści
  • nie antagonizuje rozmówcy, nie obraża, nie razi słownictwem
  • zwraca uwagę na atmosferę kontaktu, dba o warunki zewnętrzne i wewnętrzne

W cytowanej już książce Philip G. Zimbardo i Michael R. Leippe (2004) wyróżniają w postawie kilka czynników składowych, których całość nazwali systemem postawy. Te czynniki to:

  • emocje (uczucia), 
  • elementy poznawcze (przekonania i wiedza), 
  • intencje co do zachowań, 
  • same zachowania, 
  • ogólna postawa będąca sumą czy też raczej iloczynem wszystkich tych komponentów.

Twoja prezentacja handlowa zawsze musi być zindywidualizowana – dostosowana do potrzeb i oczekiwań Twojego kontrahenta!

Profesjonalna prezentacja to pełne i jednoznaczne przedstawienie (wyjaśnienie) wszelkich kwestii istotnych dla danego Klienta.


Gadanie to nie sprzedawanie!


Dawniej prezentacja był to wykład wygłoszony przez sprzedawcę – wyuczony na pamięć i wyrecytowany, niczym wiersz. W trakcie takiej prezentacji około 80 - 90% czasu przypadało na aktywność sprzedawcy. Dziś ten rodzaj prezentacji praktykują akwizytorzy i uchodzi on za nieefektywny, nieprofesjonalny, a stosując go raczej zirytujesz, niż zachęcisz do zakupu.

Ludzie nie kupują produktów. Kupują zadowolenie i korzyści z nich wynikające. Bez względu na to, co sprzedajesz, nie wspominaj tylko o cechach pozytywnych produktu. Mów raczej o korzyściach wynikających z jego zakupu. Mów o tym jakie problemy klienta zostaną rozwiązanie. Korzyść to wartość jaką dajesz.



Jeśli chcesz zwiększyć wartość swoich prezentacji handlowych  przeczytaj jeszcze o awatarze idealnego klienta - to na podstawie tego łatwiej będzie Ci pokazać klientowi korzyści i rozwiązania.


Przeczytaj:


Dlaczego warto mieć określony avatar "idealnego klienta"? 

JAK OKREŚLIĆ IDEALNEGO KLIENTA?



Dziękujemy Ci, że jesteś z nami.

Dajemy gotowe rozwiązania i narzędzia do pracy oraz wsparcie i motywację.

Jeśli chcesz być na bieżąco, zapisz się na newsletter.

Zostaw swój adres e-mail na vidi.superszkolenia.pl, a dodatkowo dostaniesz rabat na nasze szkolenia.

x
Newsletter

Zapisz się do naszego newslettera, aby otrzymywać powiadomienia o najnowszych wpisach na blogu!

Zobacz podobne wpisy:
Zobacz wpis
JAK OBUDZIĆ POTENCJAŁ U HANDLOWCÓW? (zwiększenie sprzedaży)
Do podstawowych zadań kierownika sprzedaży należy zwiększenie wydajności zespołu i zadbanie o to, by wykorzystał on maksimum swoich możliwości. Dzięki temu dział sprzedaży osiąga [...]
Zobacz wpis
Gorące techniki telefonowania „na zimno”
Sprzedaż oparta na poleceniach oraz bazująca na kontaktach biznesowych jest bardzo skuteczna. Ale co zrobić jeśli ilość poleceń nie jest wystarczająca do realizacji planu [...]
Zobacz wpis
Cel sprzedażowy – jak go oswoić?
Najlepsi sprzedawcy odnoszą sukcesy w sprzedaży dzięki ciągłemu myśleniu o celach, oraz dzięki żelaznej konsekwencji w ich realizacji. Samo myślenie o celu, jeśli nie [...]
Dodaj komentarz
To pole musi być wypełnione
To pole musi być wypełnione

To pole musi być wypełnione

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Komentarze (0)
Nie dodano jeszcze żadnego komentarza.

Ustawienia Ciasteczek

Strona korzysta z plików Coookies.

Używamy plików cookies w celu zapewnienia poprawnego funkcjonowania sklepu internetowego, w celu analizy ruchu na naszej stronie oraz pozyskiwania statystyk użytkowania.

Pliki cookies to małe pliki tekstowe, które są używane przez strony internetowe w celu zapisania w przeglądarcepewnych danych o użytkowniku.

Zgodnie z prawem, możemy tworzyć pliki cookies na Twoim urządzeniu tylko jeżeli są niezbędne do funkcjonowania strony internetowej. Pliki cookies, które nie są niezbędne do poprawnego działania serwisu możemy zapisywać tylko za Twoją zgodą.

Ten serwis wykorzystuje różnego rodzaju pliki cookies, niektóre z nich są tworzone i zarządzane przez usługi firm trzecich, które wykorzystywane są na naszej stronie.

W dowolnym momencie możesz zmienić lub wycofać swoją zgodę na pliki cookies. W naszej Polityce Prywatności możesz sprawdzić jakie dane i w jaki sposób są przez nas przetwarzane.

Niezbędne

Niezbędne pliki cookies sprawiają, że strona internetowa jest prawdziwie użyteczna, zapewniają podstawowe funkcje jak identyfikacja sesji użytkownika czy autoryzacja dostępu do zabezpieczonych części serwisu. Strona nie może poprawnie funkcjonować bez tych plików cookies.

Funkcjonalne

Używane do zapewnienia dodatkowej funkcjonalności serwisu (np. działania modułu czatu). Ich brak może spowodować wyłączenie niektórych funkcjonalności.

Statystyczne

Te pliki cookie pomagają nam lepiej zrozumieć w jaki sposób użytkownicy korzystają z naszego serwisu poprzez zbieranie i raportowanie anonimowych danych.

Marketingowe

Używane do śledzenia aktywności użytkownika w serwisie w celu lepszego dopasowania treści marketingowych i reklamowych.