Jakość, obsługa i cena to za mało - jak budować relację z klientem?
W myśl reguły Pareto 20% klientów przynosi 80% przychodów firmy. Najbardziej wartościowy klient jest jednocześnie najbardziej wymagający. Pozyskanie i współpraca z klientem kluczowym ma dla firmy strategiczne znaczenie, a od sprzedawców wymaga szczególnych umiejętności prowadzenia procesu sprzedaży. Jakie umiejętności powinien posiadać handlowiec? Przed jakimi wyzwaniami staje?
Jakość, obsługa i cena to za mało.
1. Na co Klienci dziś zwracają uwagę.
2. Czego oczekuje klient?
3. Jakich handlowców cenią klienci?
4. 3 złote zasady budowania relacji z klientem
5. Podsumowanie.
Klienci są wymagający, mają niestandardowe oczekiwania i chcą budować długotrwałe związki zapewniające im stabilność biznesową. O ich lojalności decyduje zarówno wartość marki i firmy, sprawność dostarczania produktów i usług, jakość obsługi oraz stosunek ceny do wartości produktu. Jednak okazuje się, że większość klientów nie widzi znaczącej różnicy między jednym a drugim dostawcą w powyższych kategoriach. Wszyscy oferują najwyższą jakość produktu i obsługi w podobnej cenie.
Klienci zwracają jednak uwagę na dużą różnicę w samym procesie sprzedaży i w rozmowach prowadzonych z dostawcami. To jakość relacji z handlowcem ma kluczowe znaczenie przy wyborze dostawcy. Klient oczekuje, że już samo spotkanie z handlowcem będzie dla niego wartością.
„Bądź na tyle blisko swoich klientów, aby powiedzieć im czego chcą, zanim sami się na to zdecydują.”/ Steve Jobs /
Klienci cenią handlowców, którzy:
- przedstawiają nowe, nietypowe sposoby widzenia rynku,
- pomagają ocenić alternatywy,
- zapewniają ciągłe doradztwo i konsultacje,
- pomagają uniknąć potencjalnych zagrożeń,
- przekazują wiedzę o nowych problemach i rezultatach,
- sprawiają, że łatwo jest u nich kupować,
- mają duże poparcie w całej firmie klienta.
Budowanie wartościowej relacji z klientem/ Sprzedaż do klienta kluczowego często wymaga nawiązania długotrwałej relacji między stronami. Wynika to często z konieczności zapewnienia opieki posprzedażowej, więc sprzedawca i klient spotykają się kilka razy.
Klienci cenią handlowców, którzy potrafią przekazać im wartościowe informacje o nowych sposobach cięcia kosztów, zwiększania zysków, wejścia na nowe rynki czy obniżenia ryzyka.
Jednocześnie bardzo ważne jest wprowadzenie miłej atmosfery w relacji. Przed rozpoczęciem rozmowy zadaniem sprzedawcy jest zdobycie wartościowych informacji o kliencie, osobach biorących udział w procesie zakupowym oraz o firmie. Powinien wykazać się również dużą wiedzą na temat branży i realiów rynkowych, aby był postrzegany przez klienta jako partner. Umiejętne wykorzystanie zdobytych informacji buduje miłą atmosferę sprzyjającą dalszej rozmowie.
TRZY ZŁOTE ZASADY BUDOWANIA RELACJI Z KLIENTEM:
1. Spraw, aby klient poczuł się komfortowo.
2. Pokaż klientowi, że jest dla Ciebie ważny.
3. Podobieństwa się przyciągają - dostrój się do klienta.
Podsumowanie:
Skuteczny handlowiec to taki, który buduję relację z klientem poprzez dostarczanie rozwiązań potrzebnych klientowi. Jest jego partnerem i doradcą. Taka relacja powoduje, że tworzą się długofalową współpracę opartą na zaufaniu.
Jeśli Klient jest wymagający, to oznacza, że sam jest również zaangażowany i tego samego oczekuję od handlowca.
Pozyskanie i współpraca takim klientem ma dla firmy i handlowca strategiczne znaczenie. Wymaga jednak od sprzedawcy szczególnych umiejętności prowadzenia procesu sprzedaży, oraz działań opartych na sprzedaży doradczej. Byciu dla Klienta wsparciem i dostarczeniem usług na najwyższym poziomie.
Dajemy gotowe rozwiązania i narzędzia do pracy oraz wsparcie i motywację.
Zostaw swój adres e-mail na vidi.superszkolenia.pl, a dodatkowo dostaniesz rabat na nasze szkolenia.
To już wszystkie komentarze