W jaki sposób wysoka ODPORNOŚĆ PSYCHICZNA lidera wpływa na zespół?

Opublikowane 6 września 2017 przez Marta Dyda w Strefa szefa

Wysoka odporność psychiczna managera, co to właściwie oznacza: twardy, posiadający umiejętności dążenia do celu, potrafi pokonywać przeszkody i niedogodności. Sprawnie podnosi się po porażkach. Wszystkie cele realizuje konsekwentnie do końca. Stara się znajdować rozwiązania pozwalające przewyższać oczekiwania i wymagania. Potrafi przyjąć odpowiednią postawę wobec nagłych i nieprzewidywalnych sytuacji. 


Dzięki takiemu podejściu zaraża innych swoją postawą, czego konsekwencją są dobre wyniki zespołu. Skutecznie zarządza swoimi emocjami oraz dba o relacje interpersonalne. Zazwyczaj wysokie wyniki na jakiejkolwiek skali stanowią pożądaną zaletę, wydaje się więc, że najlepszym rozwiązaniem byłoby zatrudniać menadżerów cechujących się możliwie najwyższymi wynikami w tym zakresie.



Sprawdźmy, w jakim stopniu wysoka odporność psychiczna menadżera może być niepokojąca i w jaki sposób może to wpływać na pracę z ludźmi?


Samoświadomość, to kluczowy element budującej i wspierającej odporności psychicznej. Nawet najobszerniejsza wiedza z psychologii jest bezwartościowa jeśli człowiek nie zrozumie własnych zachowań, własnego postępowania i wpływu swojego działania na drugiego człowieka. Jeśli nie będziemy mieli wglądu w siebie wysoka odporność psychiczna może być źródłem problemów.




Taka osoba może wykazywać się:


• Zbytnim zaangażowaniem. Swoje obowiązki wykonywać z pełnym poświęceniem, angażując się zbytnio biorąc na siebie zbyt dużo obowiązków.


• Być odbierana przez innych jako niewrażliwa, przyjmująca strategie „po trupach do celu”


• Przyjmować postawę wobec pracownika rodzic-dziecko, ponieważ w ostateczności jest gotowa wykonać zadanie za pracownika, bo będzie szybciej i nie będziemy musieli poprawiać.


• Mocno przeżywać i gubić swoją skuteczność w sytuacji, gdy środowisko zewnętrzne nie pozwala w danym momencie zrealizować celu.


• Ignorowanie zmęczenia wynikającego z silnej potrzeby realizacji celu ponosić koszty w postaci pogorszenia wydajności, a w dłuższej perspektywie nawet wypalenia.


• Jako osoba silnie skoncentrowana na wyzwaniach może tak bardzo lubić się z nimi mierzyć, że będzie chętnie rywalizować i takim zachowaniem wpływać na atmosferę w zespole.


• Przejawiać mniejsze zrozumienie wobec ludzi, dla których wyznaczenie celu nie jest główną motywacją do działania, przez co może odczuwać niepokój, dopóki zadanie nie zostanie wykonane.


• Nie akceptować ludzi, którzy nie są tak pozytywnie nastawieni do pomysłów, rozwiązań i celów jak oni...


• Niszczyć dotychczasowe, dobrze działające zasady, prowokując zmiany, aby „coś się działo”


• Destrukcyjnie wpływać na osoby wrażliwe i nie znajdować z nimi płaszczyzny porozumienia, sprawiając, że ludzie zaczną wątpić w swoje kompetencje.





Pracując z ludźmi przy projektach biznesowych często słyszę od pracowników, że menadżerowie gaszą swoich pracowników swoim zachowaniem, nastawieniem jedynie na cele, bo przecież biznes musi się kręcić, co nie jest niczym złym i stanowi naturalny element rozwoju i przetrwania na każdym rynku. 

Musimy jednak pamiętać, że nie wszyscy są tacy jak my, mamy w swoich zespołach ludzi o różnym stopniu wrażliwości. Każdy z nas ma określony poziom odporności psychicznej i tym się pięknie różnimy. 

Patrząc na skalę mamy ludzi silnie odpornych psychicznie a na drugim końcu wrażliwych psychicznie. Mając kontakt z taką osobą, taki pracownik, mimo swoich kompetencji zawodowych, może czuć się nieporadny, pełen wątpliwości swojej wiedzy i umiejętności. 

I tutaj przyda się inteligencja emocjonalna, świadomość i odpowiedni poziom odporności psychicznej, poziom empatii, który pozwoli nam sprawdzić, czy jestem w kontakcie z drugim człowiekiem i wiem co on przeżywa. Taki kontakt i zrozumienie pozwoli mi dostarczyć określone zasoby, narzędzia i zestawy zachowań, które pozwolą wpłyną w określony sposób na rozwój i efekty naszych ludzi. Istotne jest rozpoznanie poziomu rozwoju siły i odporności psychicznej i świadomość wpływu prezentowanych zachowań na innych.



 

ZAPRASZAMY NA WARSZTATY SZKOLENIOWE

Polecamy szkolenia dla Kadry Kierowniczej    >>>DOWIEDŹ SIĘ WIĘCEJ<<<

Polecamy darmowy kurs on-line "Walka ze stresem w pracy" >>>DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ >>>

 

Dziękujemy Ci, że jesteś z nami.

Dajemy gotowe rozwiązania i narzędzia do pracy oraz wsparcie i motywację.

Jeśli chcesz być na bieżąco, zapisz się na newsletter.

Zostaw swój adres e-mail na vidi.superszkolenia.pl, a dodatkowo dostaniesz rabat na nasze szkolenia.

x
Newsletter

Zapisz się do naszego newslettera, aby otrzymywać powiadomienia o najnowszych wpisach na blogu!

Zobacz podobne wpisy:
Zobacz wpis
Motywowanie pracowników - 10 kroków
Nikt nie chce pracować za darmo, przynajmniej nie w każdej sytuacji. Warto powiedzieć, że same pieniądze nie są jedynym motywatorem do efektywnej pracy. [...]
Zobacz wpis
Wymagające rozmowy z pracownikami, czyli jak dyscyplinować, chwalić i motywować?
Każda rozmowa z pracownikiem wpływa na jakieś określone jego zachowanie. Może zmotywować do skutecznego działania lub wręcz przeciwnie, odnieść całkowicie negatywny skutek. [...]
Zobacz wpis
Asertywność menadżera
Asertywność, umiejętność otwartego i bezpośredniego wyrażania swoich myśli, uczuć, przekonań lub pragnień, ale w sposób respektujący uczucia, poglądy i opinie drugiego człowieka (rozmówcy). [...]
Dodaj komentarz
To pole musi być wypełnione
To pole musi być wypełnione

To pole musi być wypełnione

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Komentarze (0)
Nie dodano jeszcze żadnego komentarza.

Ustawienia Ciasteczek

Strona korzysta z plików Coookies.

Używamy plików cookies w celu zapewnienia poprawnego funkcjonowania sklepu internetowego, w celu analizy ruchu na naszej stronie oraz pozyskiwania statystyk użytkowania.

Pliki cookies to małe pliki tekstowe, które są używane przez strony internetowe w celu zapisania w przeglądarcepewnych danych o użytkowniku.

Zgodnie z prawem, możemy tworzyć pliki cookies na Twoim urządzeniu tylko jeżeli są niezbędne do funkcjonowania strony internetowej. Pliki cookies, które nie są niezbędne do poprawnego działania serwisu możemy zapisywać tylko za Twoją zgodą.

Ten serwis wykorzystuje różnego rodzaju pliki cookies, niektóre z nich są tworzone i zarządzane przez usługi firm trzecich, które wykorzystywane są na naszej stronie.

W dowolnym momencie możesz zmienić lub wycofać swoją zgodę na pliki cookies. W naszej Polityce Prywatności możesz sprawdzić jakie dane i w jaki sposób są przez nas przetwarzane.

Niezbędne

Niezbędne pliki cookies sprawiają, że strona internetowa jest prawdziwie użyteczna, zapewniają podstawowe funkcje jak identyfikacja sesji użytkownika czy autoryzacja dostępu do zabezpieczonych części serwisu. Strona nie może poprawnie funkcjonować bez tych plików cookies.

Funkcjonalne

Używane do zapewnienia dodatkowej funkcjonalności serwisu (np. działania modułu czatu). Ich brak może spowodować wyłączenie niektórych funkcjonalności.

Statystyczne

Te pliki cookie pomagają nam lepiej zrozumieć w jaki sposób użytkownicy korzystają z naszego serwisu poprzez zbieranie i raportowanie anonimowych danych.

Marketingowe

Używane do śledzenia aktywności użytkownika w serwisie w celu lepszego dopasowania treści marketingowych i reklamowych.