Jak działa sprawny szef-lider?

Opublikowane 17 lutego 2022 przez Beata Kubicius w Strefa szefa

Zarządzanie pracownikami - Kierowanie ludźmi jest ciągłym rozwiązywaniem problemów, które występują w układzie przełożony-podwładny. Ludzkie zachowania, odczucia i postawy są niekiedy bardzo różne. Jest to konsekwencją zróżnicowania samych ludzi, którzy mają różne doświadczenia, poglądy i aspiracje, czasem różnie też widzą swoją rolę w organizacji i rolę kierownika w urzeczywistnieniu ich celów. Kierowanie jest więc procesem planowania, organizowania, przewodzenia i kontrolowania działalności członków organizacji oraz wykorzystania wszystkich innych jej zasobów do dla osiągnięcia ustalonych celów.

 

JAK DZIAŁA SPRAWNY PRZYWÓDCA?

 

➕ Stawia jasne, zrozumiałe, mobilizujące cele

➕ Równoważy zainteresowanie zadaniami i ludźmi. Dobrze określa cele i zadania, kontroluje ich wykonanie, ale potrafi też zaangażować ludzi, zarazić ich swoją pasją sukcesu i stworzyć dobrą atmosferę w zespole.

➕ Dostosowuje się do wymogów sytuacji oraz dojrzałości i skuteczności swoich podwładnych, jest elastyczny w działaniu, gotowy do bieżących zmian, stara się poznać i zrozumieć swoich pracowników i dostosowuje swoje działania motywacyjne do ich potrzeb

➕ Posiada i rozwija cechy takie jak: pewność siebie, asertywność, ambicja, chęć sukcesu, chęć dominacji, odwagę osobistą, zdecydowanie, umiejętności dobrego kontaktu, elastyczność w działaniu, gotowość dawania przykładu 

➕ Tworzy i formułuje misję i cele firmy, zespołu, jednostki i przekonująco z entuzjazmem je przekazuje

➕ Analizuje otoczenie wychwytując informacje o nowych trendach, szansach, zagrożeniach – jest motorem przemian

➕ Inspiruje i zagrzewa pracowników, wyzwala ich marzenia, energię, wytrwałość (przykład z okrętem), odwołując się do wizji przyszłości i dając osobisty przykład

➕ Stosuje na co dzień postawę „to się da zrobić”, postawę aktywnego, dążącego do rozwiązania problemów, prezentuje postawę „nie ma porażek, ale informacje co inaczej zrobić w przyszłości”

➕ Jest gotowy podejmować decyzje w odpowiednim czasie, podjęcie decyzji jest nieraz ważniejsze od nieomylności

➕ Motywuje wzbudzając entuzjazm, a nie wywołując lęk

➕ Częściej używa słowa „My” niż „Ja”

➕ W swoich zachowaniach jest wyrazisty i czytelny – spójny


 

JAKO LIDER UNIKAJ:

 

➖ Zbytniego spoufalania się, wchodzenia w układy

➖ Drobiazgowej kontroli

➖ Braku delegowania zadań

➖ Braku komunikacji

➖ Przypisywania zasług wyłącznie sobie, sukces traktuj jako sukces całego zespołu,

➖ Narzekania na problemy, ludzie muszą widzieć, że lider wie co robić i jest optymistą (samotność lidera)

➖ Obiecywania rzeczy, których nie możesz zrealizować

➖ Nie rezygnuj z motywowania, pochwał

➖ Nie rezygnuj z kontroli, dyscyplinowania, oceny, przekazywania informacji zwrotnej


 

Kierownik nawet jeśli pracuje z zespołem i deleguje zadania to nie zdejmuje to z niego odpowiedzialności. Odpowiada za wynik – zgodnie z umową, którą podpisuje w swoim obszarze i odpowiada za swoich ludzi czyli: czy rozumieją zadania, czy osiągają cele, za ich rozwój, komunikację, współpracę, postawę, atmosferę w zespole.

Jest to więc bardzo trudna rola, wymagająca kompetencji kierowniczych (wiedzy, umiejętności) i zaangażowania odpowiedniej postawy.

Liderem się staje. Większość ludzi może się nauczyć być liderem. Nie jest to cecha wrodzona. 


 

Przywództwo to proces. Wzorowym liderem nie stajesz się z dnia na dzień, wymaga to czasu, pewnego procesu, pracy nad sobą i przede wszystkim samoświadomości – w którym miejscu jestem, co jeszcze przede mną. Dlatego wprowadź do swojego kalendarza ważną zasadę:„Każdego dnia 10 minut będę pracował nad swoimi kompetencjami przywódcy”


 

Kierowanie zespołem zarządzanie pracownikami

Poznaj techniki i narzędzia delegowania oraz wdrażać je w pracę, by zbudować silny zespół. Poznaj najlepsze praktyki biznesowe, pozyskaj narzędzia  pozwalające w pełni rozwinąć umiejętności szefa, menadżera.  Rekomenduje dwa szkolenia:

➡ Zarządzanie zespołem i motywowanie pracowników. 

➡ KIEROWANIE ZESPOŁEM - nowoczesne techniki kierowania i motywowania pracowników


Dziękujemy Ci, że jesteś z nami.

Dajemy gotowe rozwiązania i narzędzia do pracy oraz wsparcie i motywację.

Jeśli chcesz być na bieżąco, zapisz się na newsletter.

Zostaw swój adres e-mail na vidi.superszkolenia.pl, a dodatkowo dostaniesz rabat na nasze szkolenia.

x
Newsletter

Zapisz się do naszego newslettera, aby otrzymywać powiadomienia o najnowszych wpisach na blogu!

Zobacz podobne wpisy:
Zobacz wpis
Czas na podsumowanie - zobacz na co warto zwrócić uwagę?
Gdy wchodzimy w ostatni kwartał roku zazwyczaj czeka nas sprawozdanie z wydajności firmy. Nawet jeśli Twoja firma ma już określoną strukturę w codziennym funkcjonowaniu, [...]
Zobacz wpis
Jak wybrać skuteczne szkolenie sprzedażowe
Szkolenia handlowe, to jedne z najczęściej wybieranych szkoleń na rynku. Nie dziwi więc, że większość firm szkoleniowych ma w swoim portfolio szkolenia dedykowane działom [...]
Zobacz wpis
ROLA MENEDŻERA SPRZEDAŻY – CZYM POWINIEN ZARZĄDZAĆ?
Przychody ze sprzedaży, miesięczny plan sprzedaży, ilość odbytych spotkań przez handlowca. Czym tak naprawdę powinien zarządzać menedżer sprzedaży? Na co ma bezpośredni wpływ, a [...]
Dodaj komentarz
To pole musi być wypełnione
To pole musi być wypełnione

To pole musi być wypełnione

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Komentarze (0)
Nie dodano jeszcze żadnego komentarza.

Ustawienia Ciasteczek

Strona korzysta z plików Coookies.

Używamy plików cookies w celu zapewnienia poprawnego funkcjonowania sklepu internetowego, w celu analizy ruchu na naszej stronie oraz pozyskiwania statystyk użytkowania.

Pliki cookies to małe pliki tekstowe, które są używane przez strony internetowe w celu zapisania w przeglądarcepewnych danych o użytkowniku.

Zgodnie z prawem, możemy tworzyć pliki cookies na Twoim urządzeniu tylko jeżeli są niezbędne do funkcjonowania strony internetowej. Pliki cookies, które nie są niezbędne do poprawnego działania serwisu możemy zapisywać tylko za Twoją zgodą.

Ten serwis wykorzystuje różnego rodzaju pliki cookies, niektóre z nich są tworzone i zarządzane przez usługi firm trzecich, które wykorzystywane są na naszej stronie.

W dowolnym momencie możesz zmienić lub wycofać swoją zgodę na pliki cookies. W naszej Polityce Prywatności możesz sprawdzić jakie dane i w jaki sposób są przez nas przetwarzane.

Niezbędne

Niezbędne pliki cookies sprawiają, że strona internetowa jest prawdziwie użyteczna, zapewniają podstawowe funkcje jak identyfikacja sesji użytkownika czy autoryzacja dostępu do zabezpieczonych części serwisu. Strona nie może poprawnie funkcjonować bez tych plików cookies.

Funkcjonalne

Używane do zapewnienia dodatkowej funkcjonalności serwisu (np. działania modułu czatu). Ich brak może spowodować wyłączenie niektórych funkcjonalności.

Statystyczne

Te pliki cookie pomagają nam lepiej zrozumieć w jaki sposób użytkownicy korzystają z naszego serwisu poprzez zbieranie i raportowanie anonimowych danych.

Marketingowe

Używane do śledzenia aktywności użytkownika w serwisie w celu lepszego dopasowania treści marketingowych i reklamowych.