Asertywność szefa

Opublikowane 28 kwietnia 2021 przez Beata Kubicius w Strefa szefa

Zdarza się, że szef:

  • przymyka oko na nieprzestrzeganie ustalonych norm,
  • nie zwraca uwagi na niewykonane zadania,
  • odpuszczam pracownikom niedociągnięcia,
  • nie potrafi przenieść pracownika na inne stanowisko,
  • konflikty zamiata pod dywan.

w imię tak zwanej "dobrej prasy".


Szef uległy często pracuje pod presją dobrej atmosfery w zespole. Nie chce być surowy, nie umie wyznaczać granic. Nie umie radzić sobie z konfliktami, bo nie chce psuć atmosfery w pracy.


lub odwrotnie, spotykamy na swoje drodze: 


Szefa agresywnego. Uważa, że jest asertywny i wymagający a w rezultacie jest agresywny i napastliwym. Zarzuca pracownikom eskalację oczekiwań i wymagań, stosuje powiedzonka: "na pana miejsce czeka pięciu innych" lub tego typu podobne.


Zarówno postawa agresywnego szefa, jak i uległego szefa, nie sprzyja budowaniu zaangażowanego zespołu, który dbają o wspólne interesy. W sytuacji gdzie mamy wygranych i przegranych, na dłuższą metę tak naprawdę przegrywają wszyscy.


Jedną z najbardziej pożądanych kompetencji w kontaktach z innymi, w znaczny sposób ułatwia nam życie, jest asertywność.


Asertywność zwykle postrzegana jest jako umiejętność odmawiania i mówieniem „nie". Asertywność kojarzona jest z agresją, arogancją, ale ten stereotyp tak naprawdę nie ma nic wspólnego z tym, czego dotyczy asertywność.



Jednak:


Asertywność jest dbanie o własne granice bez intencji ranienia innych i z poszanowaniem innych.

Asertywność szefa to postawa, zachowanie. Pozwala lepiej radzić sobie z pracownikami jasno wyznaczyć granicę i przy tym utrzymywać partnerskie relacje ze współpracownikami.


Szef asertywny ma umiejętność powiedzenia własnego zdania, pokazania własnych uczuć, zachowań, i otwarty sposób stawiania granicach, które nie naruszają terytorium innych osób czy też naszych własnych, czyli po prostu jest to szacunek dla siebie i dla innych.


Jedno jednak nie pozostawia wątpliwości osoby, które potrafią być asertywne, budują lepsze relacje z innymi ludźmi i cieszą się lepszym samopoczuciem. Osoby takie również budują dobre zespoły, otwarte na współpracę, odnoszące się do siebie z szacunkiem.


Umiejętność odmawiania, stawianie własnych granic, obrona przed presją czy też manipulacją tak, aby dążyć do budowania lepszych relacji ze współpracownikami i satysfakcjonującego kontaktu to jedna z kluczowych umiejętności lidera i dobrego szefa.


Wzajemny szacunek jest jednym z czynników budujących mocy zespół.


Asertywny szef wie, w jaki sposób wyrazić konstruktywnie krytykę w stosunku do swoich współpracowników. Wie, w jaki sposób odmówić czy też określić granice funkcjonowania zespole.


Postawa asertywna i zachowania szefa związana jest wartościami, jakimi kieruje się oni jako człowiek. Są to uniwersalne wartości, które pozwalają z szacunkiem odnosić się do pracowników motywować ich dostrzegać ich potencjał i pozwalać im rosnąć.


Asertywny szef jest mistrzem feedbacku, śmiało udziela informacji zwrotnej o zachowaniach, dzięki temu doskonale radzi sobie w trudnych sytuacjach z pracownikami. Wie jak postępować z gwiazdami czy też maruderami. Umie budować swój autorytet, wyrażać własne zdanie i prowadzić ze sobą ludzi. Nie oczekuję, że pracownicy domyślą się, o co chodzi i sprawnie przekazuje zadania i egzekwuje ich wykonanie.


Asertywność szefa nie jest przeciwieństwem dobrej atmosfery w pracy. Praktyka pokazuje, że możliwe jest budowanie zarówno asertywnej postawy szefa, jak i dobrych relacji, jednak warunkiem jest asertywność szefa i nie może on być dla podwładnych przyjacielem za wszelką cenę.

Razem tworzycie drużynę, która gra do jednej bramki, a to wcale nie oznacza zgrzytów i braku trudnych sytuacji. Idylla jest tylko w bajkach i to krótkich. Życie w zespole pokazuje, że asertywność jest kluczowa, a asertywny szef buduje zaangażowany zespół, oparty o wzajemny szacunek dla swoje pracy.


Dziękujemy Ci, że jesteś z nami.

Dajemy gotowe rozwiązania i narzędzia do pracy oraz wsparcie i motywację.

Jeśli chcesz być na bieżąco, zapisz się na newsletter.

Zostaw swój adres e-mail na vidi.superszkolenia.pl, a dodatkowo dostaniesz rabat na nasze szkolenia.

x
Newsletter

Zapisz się do naszego newslettera, aby otrzymywać powiadomienia o najnowszych wpisach na blogu!

Zobacz podobne wpisy:
Zobacz wpis
Jak oceniać pracowników, by nie budzić konfliktów?
Jak oceniać pracowników, by nie budzić konfliktów? Jakie elementy w czasie przygotowania do tego procesu warto wziąć pod uwagę? [...]
Zobacz wpis
Jak zmienić swoją rozmowę handlową, by skuteczniej sprzedawać?
Co się stanie, gdy zmienisz sposób rozmowy z klientem? Z artykułu dowiesz się, na jakich elementach skupić się w czasie nowoczesnej rozmowy handlowej z klientem. [...]
Zobacz wpis
Asertywność w zespole - jak usprawnić komunikację i zbudować otwartość w pracy.
Skuteczna komunikacja i atmosfera wzajemnego szacunku, wsparcia to istotny element pracy i dobrze funkcjonującej firmy. Dziś jakość współpracy i atmosfera w pracy ma szczególne znaczenie. [...]
Dodaj komentarz
To pole musi być wypełnione
To pole musi być wypełnione

To pole musi być wypełnione

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Komentarze (0)
Nie dodano jeszcze żadnego komentarza.