Asertywność szefa

Opublikowane 28 kwietnia 2021 przez Beata Kubicius w Strefa szefa

Zdarza się, że szef:

  • przymyka oko na nieprzestrzeganie ustalonych norm,
  • nie zwraca uwagi na niewykonane zadania,
  • odpuszczam pracownikom niedociągnięcia,
  • nie potrafi przenieść pracownika na inne stanowisko,
  • konflikty zamiata pod dywan.

w imię tak zwanej "dobrej prasy".


Szef uległy często pracuje pod presją dobrej atmosfery w zespole. Nie chce być surowy, nie umie wyznaczać granic. Nie umie radzić sobie z konfliktami, bo nie chce psuć atmosfery w pracy.


lub odwrotnie, spotykamy na swoje drodze: 


Szefa agresywnego. Uważa, że jest asertywny i wymagający a w rezultacie jest agresywny i napastliwym. Zarzuca pracownikom eskalację oczekiwań i wymagań, stosuje powiedzonka: "na pana miejsce czeka pięciu innych" lub tego typu podobne.


Zarówno postawa agresywnego szefa, jak i uległego szefa, nie sprzyja budowaniu zaangażowanego zespołu, który dbają o wspólne interesy. W sytuacji gdzie mamy wygranych i przegranych, na dłuższą metę tak naprawdę przegrywają wszyscy.


Jedną z najbardziej pożądanych kompetencji w kontaktach z innymi, w znaczny sposób ułatwia nam życie, jest asertywność.


Asertywność zwykle postrzegana jest jako umiejętność odmawiania i mówieniem „nie". Asertywność kojarzona jest z agresją, arogancją, ale ten stereotyp tak naprawdę nie ma nic wspólnego z tym, czego dotyczy asertywność.



Jednak:


Asertywność jest dbanie o własne granice bez intencji ranienia innych i z poszanowaniem innych.

Asertywność szefa to postawa, zachowanie. Pozwala lepiej radzić sobie z pracownikami jasno wyznaczyć granicę i przy tym utrzymywać partnerskie relacje ze współpracownikami.


Szef asertywny ma umiejętność powiedzenia własnego zdania, pokazania własnych uczuć, zachowań, i otwarty sposób stawiania granicach, które nie naruszają terytorium innych osób czy też naszych własnych, czyli po prostu jest to szacunek dla siebie i dla innych.


Jedno jednak nie pozostawia wątpliwości osoby, które potrafią być asertywne, budują lepsze relacje z innymi ludźmi i cieszą się lepszym samopoczuciem. Osoby takie również budują dobre zespoły, otwarte na współpracę, odnoszące się do siebie z szacunkiem.


Umiejętność odmawiania, stawianie własnych granic, obrona przed presją czy też manipulacją tak, aby dążyć do budowania lepszych relacji ze współpracownikami i satysfakcjonującego kontaktu to jedna z kluczowych umiejętności lidera i dobrego szefa.


Wzajemny szacunek jest jednym z czynników budujących mocy zespół.


Asertywny szef wie, w jaki sposób wyrazić konstruktywnie krytykę w stosunku do swoich współpracowników. Wie, w jaki sposób odmówić czy też określić granice funkcjonowania zespole.


Postawa asertywna i zachowania szefa związana jest wartościami, jakimi kieruje się oni jako człowiek. Są to uniwersalne wartości, które pozwalają z szacunkiem odnosić się do pracowników motywować ich dostrzegać ich potencjał i pozwalać im rosnąć.


Asertywny szef jest mistrzem feedbacku, śmiało udziela informacji zwrotnej o zachowaniach, dzięki temu doskonale radzi sobie w trudnych sytuacjach z pracownikami. Wie jak postępować z gwiazdami czy też maruderami. Umie budować swój autorytet, wyrażać własne zdanie i prowadzić ze sobą ludzi. Nie oczekuję, że pracownicy domyślą się, o co chodzi i sprawnie przekazuje zadania i egzekwuje ich wykonanie.


Asertywność szefa nie jest przeciwieństwem dobrej atmosfery w pracy. Praktyka pokazuje, że możliwe jest budowanie zarówno asertywnej postawy szefa, jak i dobrych relacji, jednak warunkiem jest asertywność szefa i nie może on być dla podwładnych przyjacielem za wszelką cenę.

Razem tworzycie drużynę, która gra do jednej bramki, a to wcale nie oznacza zgrzytów i braku trudnych sytuacji. Idylla jest tylko w bajkach i to krótkich. Życie w zespole pokazuje, że asertywność jest kluczowa, a asertywny szef buduje zaangażowany zespół, oparty o wzajemny szacunek dla swoje pracy.


Dziękujemy Ci, że jesteś z nami.

Dajemy gotowe rozwiązania i narzędzia do pracy oraz wsparcie i motywację.

Jeśli chcesz być na bieżąco, zapisz się na newsletter.

Zostaw swój adres e-mail na vidi.superszkolenia.pl, a dodatkowo dostaniesz rabat na nasze szkolenia.

x
Newsletter

Zapisz się do naszego newslettera, aby otrzymywać powiadomienia o najnowszych wpisach na blogu!

Zobacz podobne wpisy:
Zobacz wpis
Jak skutecznie zarządzać współpracą z trudnym i toksycznym współpracownikiem
Czy masz w swoim zespole trudnego współpracownika? Walka z negatywnym wpływem na atmosferę pracy, brakiem współpracy i toksycznym zachowaniem może być trudna. Z tego [...]
Zobacz wpis
Jak poprawić skuteczność swojej pracy - 6 najważniejszych rzeczy.
Efektywność osobista jest ważna dla szefa. Oto 6 kluczowych elementów, które ją podniosą. Za wszystkich znanych mi przepisów na sukces, ten jest być może [...]
Zobacz wpis
5 umiejętności, które są niezbędne w pracy każdego menedżera.
Skuteczna komunikacja pozwala tworzyć sens i zrozumienie między Tobą a Twoim zespołem. 5 umiejętności, które są niezbędnym narzędziem dla każdego menedżera, który chce usłyszeć [...]
Dodaj komentarz
To pole musi być wypełnione
To pole musi być wypełnione

To pole musi być wypełnione

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Komentarze (0)
Nie dodano jeszcze żadnego komentarza.

Ustawienia Ciasteczek

Strona korzysta z plików Coookies.

Używamy plików cookies w celu zapewnienia poprawnego funkcjonowania sklepu internetowego, w celu analizy ruchu na naszej stronie oraz pozyskiwania statystyk użytkowania.

Pliki cookies to małe pliki tekstowe, które są używane przez strony internetowe w celu zapisania w przeglądarcepewnych danych o użytkowniku.

Zgodnie z prawem, możemy tworzyć pliki cookies na Twoim urządzeniu tylko jeżeli są niezbędne do funkcjonowania strony internetowej. Pliki cookies, które nie są niezbędne do poprawnego działania serwisu możemy zapisywać tylko za Twoją zgodą.

Ten serwis wykorzystuje różnego rodzaju pliki cookies, niektóre z nich są tworzone i zarządzane przez usługi firm trzecich, które wykorzystywane są na naszej stronie.

W dowolnym momencie możesz zmienić lub wycofać swoją zgodę na pliki cookies. W naszej Polityce Prywatności możesz sprawdzić jakie dane i w jaki sposób są przez nas przetwarzane.

Niezbędne

Niezbędne pliki cookies sprawiają, że strona internetowa jest prawdziwie użyteczna, zapewniają podstawowe funkcje jak identyfikacja sesji użytkownika czy autoryzacja dostępu do zabezpieczonych części serwisu. Strona nie może poprawnie funkcjonować bez tych plików cookies.

Funkcjonalne

Używane do zapewnienia dodatkowej funkcjonalności serwisu (np. działania modułu czatu). Ich brak może spowodować wyłączenie niektórych funkcjonalności.

Statystyczne

Te pliki cookie pomagają nam lepiej zrozumieć w jaki sposób użytkownicy korzystają z naszego serwisu poprzez zbieranie i raportowanie anonimowych danych.

Marketingowe

Używane do śledzenia aktywności użytkownika w serwisie w celu lepszego dopasowania treści marketingowych i reklamowych.