Asertywność szefa
Zdarza się, że szef:
- przymyka oko na nieprzestrzeganie ustalonych norm,
- nie zwraca uwagi na niewykonane zadania,
- odpuszczam pracownikom niedociągnięcia,
- nie potrafi przenieść pracownika na inne stanowisko,
- konflikty zamiata pod dywan.
w imię tak zwanej "dobrej prasy".
Szef uległy często pracuje pod presją dobrej atmosfery w zespole. Nie chce być surowy, nie umie wyznaczać granic. Nie umie radzić sobie z konfliktami, bo nie chce psuć atmosfery w pracy.
lub odwrotnie, spotykamy na swoje drodze:
Szefa agresywnego. Uważa, że jest asertywny i wymagający a w rezultacie jest agresywny i napastliwym. Zarzuca pracownikom eskalację oczekiwań i wymagań, stosuje powiedzonka: "na pana miejsce czeka pięciu innych" lub tego typu podobne.
Zarówno postawa agresywnego szefa, jak i uległego szefa, nie sprzyja budowaniu zaangażowanego zespołu, który dbają o wspólne interesy. W sytuacji gdzie mamy wygranych i przegranych, na dłuższą metę tak naprawdę przegrywają wszyscy.
Jedną z najbardziej pożądanych kompetencji w kontaktach z innymi, w znaczny sposób ułatwia nam życie, jest asertywność.
Asertywność zwykle postrzegana jest jako umiejętność odmawiania i mówieniem „nie". Asertywność kojarzona jest z agresją, arogancją, ale ten stereotyp tak naprawdę nie ma nic wspólnego z tym, czego dotyczy asertywność.
Jednak:
Asertywność jest dbanie o własne granice bez intencji ranienia innych i z poszanowaniem innych.
Asertywność szefa to postawa, zachowanie. Pozwala lepiej radzić sobie z pracownikami jasno wyznaczyć granicę i przy tym utrzymywać partnerskie relacje ze współpracownikami.
Szef asertywny ma umiejętność powiedzenia własnego zdania, pokazania własnych uczuć, zachowań, i otwarty sposób stawiania granicach, które nie naruszają terytorium innych osób czy też naszych własnych, czyli po prostu jest to szacunek dla siebie i dla innych.
Jedno jednak nie pozostawia wątpliwości osoby, które potrafią być asertywne, budują lepsze relacje z innymi ludźmi i cieszą się lepszym samopoczuciem. Osoby takie również budują dobre zespoły, otwarte na współpracę, odnoszące się do siebie z szacunkiem.
Umiejętność odmawiania, stawianie własnych granic, obrona przed presją czy też manipulacją tak, aby dążyć do budowania lepszych relacji ze współpracownikami i satysfakcjonującego kontaktu to jedna z kluczowych umiejętności lidera i dobrego szefa.
Wzajemny szacunek jest jednym z czynników budujących mocy zespół.
Asertywny szef wie, w jaki sposób wyrazić konstruktywnie krytykę w stosunku do swoich współpracowników. Wie, w jaki sposób odmówić czy też określić granice funkcjonowania zespole.
Postawa asertywna i zachowania szefa związana jest wartościami, jakimi kieruje się oni jako człowiek. Są to uniwersalne wartości, które pozwalają z szacunkiem odnosić się do pracowników motywować ich dostrzegać ich potencjał i pozwalać im rosnąć.
Asertywny szef jest mistrzem feedbacku, śmiało udziela informacji zwrotnej o zachowaniach, dzięki temu doskonale radzi sobie w trudnych sytuacjach z pracownikami. Wie jak postępować z gwiazdami czy też maruderami. Umie budować swój autorytet, wyrażać własne zdanie i prowadzić ze sobą ludzi. Nie oczekuję, że pracownicy domyślą się, o co chodzi i sprawnie przekazuje zadania i egzekwuje ich wykonanie.
Asertywność szefa nie jest przeciwieństwem dobrej atmosfery w pracy. Praktyka pokazuje, że możliwe jest budowanie zarówno asertywnej postawy szefa, jak i dobrych relacji, jednak warunkiem jest asertywność szefa i nie może on być dla podwładnych przyjacielem za wszelką cenę.
Razem tworzycie drużynę, która gra do jednej bramki, a to wcale nie oznacza zgrzytów i braku trudnych sytuacji. Idylla jest tylko w bajkach i to krótkich. Życie w zespole pokazuje, że asertywność jest kluczowa, a asertywny szef buduje zaangażowany zespół, oparty o wzajemny szacunek dla swoje pracy.
Dajemy gotowe rozwiązania i narzędzia do pracy oraz wsparcie i motywację.
Zostaw swój adres e-mail na vidi.superszkolenia.pl, a dodatkowo dostaniesz rabat na nasze szkolenia.